Połączenie rysunku tradycyjnego z digitalem

Łączenie technik rysunkowych nie jest żadną nowością. Wielu artystów rysując lub malując posuwa się o stosowanie różnorakich narzędzi w celu urozmaicenia pracy i wzbogacenie jej wartości estetycznej. Najczęściej jednak spotykamy się z łączeniem technik stricte tradycyjnych – czy to tuszu z markerami czy dla przykładu również kredki z akwarelą. 

W jaki sposób możemy się wspomóc digitalem?

Najprawdopodobniej nie jeden raz zdarzyło ci się stworzyć swoje największe dzieło sztuki – bo w miarę rozwoju swoich umiejętności za każdym razem pojawia się nowe. Szkic wygląda tak pięknie, że jest ci ciężko uwierzyć, że wyszedł spod twojej ręki. I przychodzi moment ważnej decyzji – cieniowanie albo lineart. Niezależnie od wybranej opcji pojawia się stres, że cała ciężka praca legnie w gruzach, no i co wtedy? Malutki ludzik siedzący w Twojej głowie do ostatniej chwili będzie cię odmawiał by ruszyć dalej z rysunkiem, bo przecież jak się coś zepsuje już drugiego takiego samego nigdy nie stworzysz… Wyjątkowo pomocnym narzędziem w tym przypadku okazuje się sięgnięcie po tablet graficzny. Na szczęście w Photoshopie ani nie wylejesz tuszu na swoją pracę, ani jej przypadkiem nie pognieciesz. Jesteś w stanie szybko sprawdzić czy rzeczywiście wybrane przez Ciebie kolory będą ze sobą współgrać, czy może jednak trzeba coś pozmieniać. Możesz też poprzekształcać, poobracać albo nawet posklejać swoje rysunki w taki sposób o jakim byś w życiu nawet nie pomyślał. 

Sposoby łączenia dwóch technik

Tradycyjny podrys + kolor w digitalu

Pomysły na rysunek mogą przychodzić w dowolnym momencie, a trzeba przyznać, że raczej nie każdy digitalowy artysta ma zawsze pod ręką tablet. Kartka papieru okazuje się o wiele łatwiejsza do znalezienia w takiej chwili. Ale czy to jakoś wadzi w stworzeniu ze szkicu tradycyjnego grafiki cyfrowej? W żadnym wypadku – wręcz przeciwnie, niektórzy artyści nawet bardziej preferują tę metodę działania. Powstają z tego też niekiedy bardzo ciekawe prace, które wykorzystują pierwotne zdjęcie szkiców jako estetyczny dodatek do pracy.

Skan szkicu przeniesiony do digitalu

Skan szkicu przeniesiony do digitala

                                       

Dodanie koloru w programie graficznym

 

Skan rysunku przekształcony w digitalu 

Jedną z ciekawych metod jest także zabawa ze skanem rysunku tradycyjnego w digitalu w ramach zmiany docelowych barw lub dodania dodatkowo szczegółów w programie. Osobą, która mnie bardzo zainspirowała by pobrnąć w tę stronę z rysowaniem jest Bela Magyar – architekt i grafik, który mieszka i pracuje w Budapeszcie. Od lat zajmuje się rysowaniem używając do tego tuszu, a kilka lat temu gdy grafika cyfrowa stawała się coraz bardziej popularna wpadł na pomysł jak mógłby te dwie dziedziny ze sobą połączyć. Przede wszystkim skupia się w swoich pracach na zabawie kolorem jeśli chodzi o część, którą wnosi do nich digital, prawie wszystkie jego prace przedtem powstają na papierze za pomocą pióra lub cienkopisu.

Oryginalny rysunek wykonany tuszem

                                                               

Przekształcenie kolorów w digitalu

autor: Bela Magyar

Bezpośrednie łączenie grafik

W wielu aspektach na plus wychodzi też łączenie skanu rysunku tradycyjnego bezpośrednio z elementami cyfrowymi. Na przykład można stworzyć w ten sposób kolaże, plakaty lub ilustracje “wielopoziomowe”. Jednym z takich przykładów może być dodanie tła lub kolorowych elementów do skanu naszej pracy wykonanej na papierze. W ten sposób możemy uzyskać tzw efekt “wyklejanki” lub bajkowej przestrzenności, często stosuje się tą metodę podczas tworzenia ilustracji do książek. 

Pierwowzór wykonany tradycyjnie

                                                           

Finalny efekt łączenia technik

                                        

Bezpośrednie naniesienie elementów digital painting na zdjęcie szkicu tradycyjnego

Brzmi dosyć skomplikowanie, ale najlepiej jest to zobrazować na przykładzie. W poniższej pracy postanowiłam zachować zdjęcie szkicu, nawet po naniesieniu już koloru i cieniowania w Krita. Efekt jest dosyć ciekawy, ponieważ wyraźnie widać odcięcie pomiędzy technikami, a wciąż ze sobą współgrają. Szkic wykonałam zwykłym ołówkiem w moim szkicowniku, a lineart i inne szczegóły wraz z kolorem pojawiły się już po wprowadzeniu do tego digitalu. 

Po dodaniu szczegółów w digitalu

Oryginalny szkic

Related Articles

Responses