Moje portfolio na architekturę wnętrz
Opowiem tu trochę o moim procesie przygotowań do portfolio/teczki na ASP w Warszawie.
- Zajęłam drugie miejsce w rankingu, więc myślę, że mogę dać też kilka wartościowych porad.
W moim przypadku na portfolio miało się składać 25/30 prac.
- 0d 6 do 10 prac malarskich
- 0d 6 do 10 prac rysunkowych
- 0d 6 do 10 prac projektowych
I w tej ostatniej kategorii najlepiej jest pokazać jak najszerszy obraz naszej twórczości.
Swoje portfolio zaczęłam na trzy/cztery miesiące przed ostatecznym oddaniem teczki. Było spore ryzyko, że się nie wyrobię. Do zrobienia miałam przynajmniej 25 prac. Z czego zaczęte miałam jedynie dwie. A najgorsze, że to był bardzo trudny czas – matura, egzaminy i teczka na Politechnikę (z której w końcu zrezygnowałam), olimpiada z historii sztuki i do tego jeszcze PORTFOLIO.
Jedynym plusem tego wszystkiego był fakt, że był to czas pandemii. Nawet jakbym chciała, to nie miałam jak spotkać się ze znajomymi czy wyjść na miasto. Więc siedziałam i rysowałam.
Oczywiście nie sama. Sporo osób w dominie stworzyła sobie chaty online i tam przesiadywaliśmy całe dnie i noce. Była to zdecydowanie największa motywacja jaką mogłam wtedy dostać.
Zaczęłam od tego co mi najbliższe, czyli od rysowania. Ustawiałam sobie martwe natury i codziennie dorabiałam po trochę rysunku. Starałam się każdego dnia kontynuować kilka prac żeby nie wdała się monotonia.
Obrabiałam też stare prace, ale z perspektywy czasu nie polecam tego rozwiązania. Dużo szybciej sprawniej zrobiłabym nowe dzieła zamiast męczyć się z kompozycją i nieudaną perspektywą. Wtedy miałam wrażenie że to będzie dużo szybsza metoda, ale poświęciłam na to zdecydowanie za wiele czasu.
RYSUNEK
W swoim portfolio zawarłam typowe akademickie tematy. Z rysunków były to głównie martwe natury i postacie. Dodałam też kilka szkiców i studium różnych obiektów. Trzeba pamiętać, że rysując warto zwracać uwagę na inne materiały niż tylko ołówek. Ja do swoich wykorzystałam węgiel i sangwine, ale możliwości jest naprawdę wiele. Rysunek kredką, pastelami czy kolorowymi wkładami do ołówków mechanicznych. Napewno wasza teczka wiele zyska jak pokażecie różnorodność wykonywanych technik.
W tym podpunkcie nie może zabraknąć studium postaci. Kilka rysunków napewno by się przydało. Jeśli chodzi o układ modela, to zacznijcie od najprostszych pozycji. Może być to postać siedząca z dłońmi ułożonymi na udach. Nada się też pozycja leżącą czy stojąca, ale nie skupiajcie się jedynkę na tym żeby skomplikować ułożenie postaci. Im prościej tym lepiej. Pokażcie, że potraficie proporcje człowieka. Że umiecie różnicować cienie w zależności od płaszczyzny i rzuconego na nią cienia. Wszystko co ważne zamknięte jest w prostocie. Nawet na samym egzaminie modelka jest ustawiona w najłatwiejszej kombinacji. Trudniejszych póz będziecie doświadczać potem, na zajęciach na uczelni.
Ołówek 50×70
W jaki sposób komponować kadr, aby był on ciekawy?
Oprócz tego warto też wzbogacić swoje kadry o różne pozycje modeli. Jeśli nie jest to możliwe, to warto spróbować samemu się poruszać względem postaci. Czasem usiąść na podłodze żeby zyskać żabią perspektywę, a czasem nawet ustać nad modelem. Gdy już się dostaniecie na studia na ASP takie zabiegi będą waszą codziennością. Fajnie jest przygotować się już teraz. Nawet jeśli prace same w sobie nie nadadzą się do portfolio, to napewno zyskane doświadczenie później wam się przyda.
To samo tyczy się martwych natur. Nie powtarzajmy ustawień. Ani tym bardziej kadrów. Niech wszystkie rysowane rzeczy niosą ze sobą nową treść do przekazania.
tutaj odsyłam was do poczytania więcej o martwych naturach:
Martwe natury – faktury materiałowe
MALARSTWO
W moich pracach malarskich oprócz oczywistych martwych natur, znalazły się też pejzaże. Były to zarówno weduty, czyli pejzaże miejskie, jak i prace robione na plenerach na wsi.
Dam tu kilka rad, które myśle że będą najbardziej przydatne:
Dobrze jest próbować nieoczywistych zestawień kolorystycznych. Warto nauczyć się podstawowych układów barw. Szczególnie zwrócić uwagę na dopełniające, bo na ich podstawie możemy stworzyć ciekawe kompozycje.
Fajnie jest pokazać, że potrafimy oddać realizm, a obserwowanie świata i przekładanie tego na płótno nie sprawia nam trudności.
Ale warto też czasem sięgać do abstrakcyjnego myślenia. Na przykład czy cień napewno ma kolor szary? Może doszukamy się tam fioletu czy czerwieni. Może nawet będzie czasem powielony czy prześwietlony. Jest masa różnych rozwiązań i to od nas zależy co nasz obraz będzie przekazywał.
Akryl 40×60
Akryl 50×70
PRACE PROJEKTOWE
Ja w tej kategorii dałam plecione kosze na rośliny z makramy i szydełkowany żyrandol. Kosze/uchwyty były dość proste do wykonania i jeśli trochę się postaracie i poszukacie tutoriali w internecie to też jesteście w stanie je zrobić. No ale fajnie jest trzymać się tego co lubienie tworzyć. W moim przypadku było to plecenie tkanin i dlatego też umieściłam takie projekty. Akurat ten temat jest dość mocno powiązany z architekturą wnętrz (na magisterce można nawet wybrać specjalizacje – tkanina). Dlatego właśnie fajnie jest zapoznać się z kierunkiem w danej uczelni, żeby wasza teczka jak najbardziej odpowiadała oczekiwaniom egzaminatorów.
Oprócz tego zamieściłam przykładową pracę robioną w digitalu (grafika komputerowa), projekt okładki i ilustracje do fragmentów książki Tokarczuk. Te tematy nie były aż tak związane z architekturą, ale fajnie jest pokazać ogólne zainteresowanie sztuką.
Też jeśli chodzi o dawanie rysunków samej architektury. To uważałabym za załączanie najpopularniejszych budynków świata. Sama popełniłam ten błąd i teraz wiem, że raczej postawiłabym na architekturę z najbliższej okolicy. Jeśli jesteście z Warszawy to może być na przykład Most Świętokrzyski czy schody Mostu Gdańskiego. Warto też się zainteresować stacjami Metra. Może to jakiś wieżowiec przykuł waszą uwagę? Pokażcie, że naprawdę zwracacie uwagę na to co was otacza, a nie na zdjęcia z internetu.
Zawsze w swojej teczce możecie zamieścić fotografie. Tylko starajcie się nie bawić w zdjęcia z wakacji, a serio pomyśleć nad tym co chcecie przekazać. Jest naprawdę dużo możliwości.
EGZAMIN
Portfolio na ASP to nie jedyna sprawa, która czeka was na drodze rekrutacji. Kolejną rzeczą do omówienia jest egzamin który czeka was jeśli przejdziecie etap teczek. Trwa on zazwyczaj trzy dni. Jest podzielony na rysunek postaci, malarstwo – martwa natura lub test wyobraźni, praca projektowa.
Tak naprawdę, jeśli solidnie przygotowywaliście teczkę, to wasz warsztat powinien wystarczyć żeby uzyskać odpowiednią ilość punktów. Warto codziennie ćwiczyć rysunek. Nawet kilkanaście minut dziennie poświecić na rozruszanie ręki. Im bardziej systematycznie będziecie to robić tym większy osiągniecie progres.
Trzeba się przygotować że to będzie dość pracowity czas. Jeśli piszecie w tym roku maturę to przyłóżcie się do niej jak najlepiej. Rysunek traktujcie jako formę odstresowania. Jeśli należycie na siebie zbyt wiele na raz to nic dobrego z tego wyjdzie. Pomiędzy maturami, a oddaniem teczek jest miesiąc przerwy. To naprawdę wystarczająca ilość czasu, jeśli macie już fundament swojego warsztatu. Bardzo wiele kursów ma w tym terminie maratony malarsko rysunkowe. Pomyślcie czy nie warto z nich skorzystać.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Ostatnie co was czeka na drodze rekrutacji to rozmowa kwalifikacyjna. Egzaminatorzy będą zadawać wam pytania dotyczące waszych zainteresowań i ogólnej wiedzy z historii sztuki. Jedlinką pisaliście matury z tego przedmiotu to naprawdę warto zacząć przygotowania wcześniej. Powtórzcie sobie style i epoki, najważniejszych artystów i zabytki. Szczególnie zwróćcie uwagę na miejsca związane z waszą okolicą. Egzaminatorzy chcą was poznać, dlatego rozmowa jest przeprowadzana bardzo indywidualnie. Napewno warto chodzić na jak najwiecej wystaw do galerii i muzeów. Ale chodzić tam po to żeby wynieść stamtąd coś wartościowego, a nie tylko popatrzeć na obrazki. Musicie skupić się na tym co dana wystawa przekazuje i na motywach w niej zawartych. Wszystko może się przydać.
Koniecznie musicie odwiedzić przynajmniej jedną wystawę czasową z roku w którym zdajecie. Najczęściej pytania odnoszą się do niedawnych wydarzeń. Dobrze jest też mieć pojęcie co dzieje się w świecie sztuki. Tak naprawdę wystarczy śledzić artykuły czy chociaż obserwować na instagramie ulubionych artystów czy architektów. Warto pokazać swoje zainteresowanie dziedziną sztuki z którą planujecie przyszłość.
Rozmowa często opiera się na waszym portfolio. Na przykład jeśli umieściliście w nim rysunek z konkretnego miejsca to mogą dopytać o zabytki albo wasze wspomnienia związane z okolicą. Mogą spytać o ulubione media malarskie i czemu używacie akurat takich.
Przed rozmową zastanówcie się czego chcecie od danej uczelni i czemu akurat te placówkę wybieracie. Nie martwcie się tym za bardzo. Ja np uważałam, że rozmowa bardzo słabo mi poszła, a potem okazało się, że miałam maksymalną ilość punktów. Nie ma co się załamywać jak w trakcie uznacie, że wam nie idzie.
Responses