Jak narysować jabłko?
Narodowy wręcz owoc, nic więc dziwnego, że jest on często poruszanym tematem w naszej twórczości. Kwestia tego jak narysować jabłko to bardzo ważna stacja w drodze do bycia świetnym rysownikiem! Oprócz tego to dobry wstęp do martwej natury oraz studiowania formy i światłocienia.
Przedstawiam poniżej tutorial i kilka wskazówek, które pomogą rozjaśnić wszelkie wątpliwości. Powodzenia 😀
Co będzie potrzebne (opcjonalnie)
- Kartka A4
- Ołówek 2B, 4B, 6B lub 8B
- Gumka chlebowa
Obserwacje i analiza
Zacznijmy od dokładnego przyjrzenia się naszemu jabłku, jego formie. Zauważenia, że nie jest idealną kulą, że od którejś strony jest szersze, gdzie ma ogonek, ma wypukłości i wklęsłości itd. Taka analiza pozwoli na rysować nasz obiekt ze zrozumieniem co na rysunku będzie widoczne.
Rozrysowanie sobie naszych spostrzeżeń jest bardzo dobrym pomysłem! Przyzwyczaja nas to do komunikacji obrazami (nawet z nami samymi), a właściwie symbolami, a to bardzo przydatna umiejętność.
Odnośnie do twardości ołówka to używamy 2B z delikatnym naciskiem (wg preferencji może być 4B).
Szkic jabłka
Tu już przechodzimy już do tego jak narysować jabłko. Najpierw okrąg, aby później móc “rzeźbić” w naszej bryle (stworzyć ograniczoną przestrzeń, która będzie naszym punktem zaczepienia przy dokładnym określaniu formy).
Potem wyznaczmy sobie “oś obrotu” naszego jabłka przechodzącą przez okrąg. (Jest to dosyć duże uproszczenie, bo musimy pamiętać, że jest to wytwór natury, a ta nie dąży do symetrii.)
Narysować jabłko w 3D
Na naszej osi przecinającej okrąg wrysowujemy elipsy uwzględniając szerokości naszego jabłka. To ćwiczenie pozwoli nam spojrzeć na jabłko jak na obiekt, a nie płaski kształt. Dodatkowo przyda się przy cieniowaniu.
Forma i ogonek
Tu pojawia się wcześniej wspomniane “rzeźbienie” w naszym jabłku. Zaczynamy łącząc elipsy dookreślać formę rysowanego jabłka.
Oprócz tego to czas na ogonek. Tutaj jak poprzednio Zaczynamy od analizy obiektu, już jabłko stopniowo “zamienialiśmy” w obiekt 3D więc tutaj spróbujmy od razu. Zrobimy to po przez nadanie grubości ogonkowi.
Dorysowujemy także zarys innych szczegółów.
Krople
Kiedy mamy już zarys jabłka przechodzimy do zarysu kropel. Jest to dobre połączenie z naszym jabłkiem, bo pozwoli nam przećwiczyć więcej odbić światła od płaszczyzny obłej i nauczyć jak zachowuje się światło w płynach.
Należy być tu bardzo ostrożnym przy nacisku ołówka. Kształt kropel nie może mieć za mocnego konturu, gdyż utrudni nam to późniejsze cieniowanie.
Delikatne cieniowanie jabłka
Teraz cieniowanie! Dalej używamy twardszego ołówka (2B lub 4B) i delikatnie zaznaczamy plamą miejsce refleksów światła i cień jaki na nie pada. Określamy również, gdzie znajduje się cień, jaki jabłko rzuciło na płaszczyznę, na której leży.
Kreskę kierujemy zgodnie z kształtem naszego jabłka, który analizowaliśmy sobie w pierwszych etapach.
Należy tutaj dokładnie skupić się na cieniowaniu w okolicy kropel, co niżej pokażę.
Pamiętamy to raz i na zawsze, że nie jest to moment cieniowania ostatecznego, kiedy używać będziemy pełnego waloru w naszej pracy! Nie przyciskamy ołówka z całej siły, tylko stopniowo i świadomie kontrolujemy jego nacisk. Cieniujemy etapami (mały nacisk ołówka) , w ten sposób zminimalizujemy ryzyko błędu, który może oznaczać zepsucie pracy i nadajemy głębię rysunkowi.
Cieniowanie bardziej szczegółowe
Przechodząc do dalszego cieniowania należy najpierw dokończyć pierwszą warstwę cieniowania, którą zaczęliśmy w etapie wyżej i przejść do cieniowania z mocniejszym naciskiem, używając już 4B.
Responses