Grafika 3D – Najlepsze programy na start
Grafika trójwymiarowa, czyli w skrócie 3D to jedna z gałęzi grafiki komputerowej specjalizująca się w wizualizacjach trójwymiarowych danych geometrycznych, dzięki którym możemy przedstawić dowolny obiekt w bardzo realistyczny sposób.
Komputerowe modele tak naprawdę, mimo swojej nazwy nie są grafikami, lecz matematycznymi zapisami wymyślonej przez nas geometrii. Obiekt 3D staje się grafiką dopiero w momencie wyświetlenia go i procesu zwanego renderingiem.
do czego uzywa sie 3d
historia
O historii grafiki słów kilka
Tak wiele oceniamy najpierw za pomocą oczu. Zanim zaczniemy zastanawiać się nad głębszym znaczeniem obrazu, najpierw patrzymy na jego kunszt. To okładka książki nierzadko przyciąga naszą uwagę, a na zakup gry wpływa wygląd zwiastunów i zrzutów ekranu. Potem oprawa gry wpływa na jej odbiór; nawet gdy ktoś poszukuje fabuły i ciekawych mechanik, dobra wizualizacja obecna na ekranie może sprawić, że produkcja na długo zapadnie odbiorcy w pamięci.
Pierwsza gra
Żeby znaleźć początki grafiki, musimy cofnąć się do wczesnych lat 50. Wtedy powstaje ciekawostka, która najpierw spotka się z zainteresowaniem, jednak po kilku tygodniach zniknie w mrokach historii. Mowa tu o Bertie the Brain (1950), projekcie, uznawanym często za jedną z pierwszych, jeśli nie pierwszą grę wideo. Sama rozgrywka była prosta – gracz toczy pojedynek w kółko i krzyżyk ze sztuczną inteligencją. Cała gra wyświetlała się na ekranie, tak więc można ją uznać za jedną z pierwszych grafik komputerowych.
Jednakże kandydatem do najstarszej produkcji, przy której możemy mówić o trochę bardziej skomplikowanej oprawie wizualnej, jest Tennis for Two, projekt stworzony na wystawę naukową w 1958 roku. Grafika, jak można się spodziewać, była nieskomplikowana – pokazywała dwie linie, symbolizujące kort i siatkę widzianą z boku, a także kulkę, służącą za piłkę. To wszystko wyświetlało się na oscyloskopie, a gracze za pomocą specjalnie stworzonych padów ustawiali kąt odbijania piłki, aby „zdobyć punkt”1.
Kolejny przełom nastąpił w 1962 roku, kiedy światło dzienne ujrzał Spacewar!, pierwsza produkcja, obecną poza wystawami naukowymi i pojedynczymi instytutami, choć nadal docierającą do ograniczonego grona odbiorców. Oferowała za to całkiem ciekawą rozgrywkę, przeznaczoną dla dwóch graczy. Każdy z nich dostawał pod komendę statek kosmiczny, żeby wygrać, musieli zestrzelić pojazd oponenta. Sam pojedynek toczył się wokół gwiazdy, której studnia grawitacyjna wpływała na ruchy kosmicznych pojazdów.
Przełom
Gry długo nie trafiały na rynek komercyjny i nic dziwnego, wówczas kupienie sprzętu przekraczało możliwości finansowe zwykłego człowieka. Zaczęło się to zmieniać w połowie lat 60., gdy pojawiły się ogólne języki programowania. Dzięki nim pojawiła się możliwość tworzenia produkcji przeznaczonych na sprzęty o różnych konfiguracjach. Ostateczna komercjalizacja zaczęła się w roku 1971, gdy na podstawie Spacewar! wydano Computer Space, w które można było zagrać na wyprodukowanym w tym celu automacie. Jednak, choć produkcja zapoczątkowała pewną epokę, to w swoim czasie nie odniosła sukcesu – automaty ustawiano głównie w barach, a ich klienci nie potrafili poradzić sobie ze zbyt skomplikowanym systemem sterowania statkami. Atari, czyli twórcy Computer Space, nie poddali się i już rok później wypuścili grę, która okazała się komercyjnym sukcesem. Chodzi oczywiście o Ponga.
Od tego momentu grafika w grach rozwijała się coraz szybciej. W 1973 roku wyszła Gotcha!, pierwsza kolorowa gra! Z każdym kolejnym rokiem oprawa stawała się też coraz ładniejsza i bardziej skomplikowana – w 1978 roku graczy zachwyciło chociażby Space Invaders. W 1980 roku gry z kolorową oprawą zaczynały stawać się normą, rok wcześniej pojawiła się również pierwsza produkcja z ruchomym tłem.
Rozwój grafiki powstrzyma krach na rynku growym w 1983 roku. W tamtym czasie wiele produkcji zawodziło oczekiwania konsumentów i ci przestali po prostu je kupować. Popularnością jednak cieszyły się wciąż gry Nintendo, które zachwycały odbiorców właśnie ładną grafiką. Między innymi to dzięki twórcom rozwijającym wciąż technologię gier wideo, branża przetrwała ten trudny moment i znów zaczęła się rozwijać. W 1985 roku wyszło Hang-On, pierwsza gra 16-bitowa, co było ogromnym skokiem w stosunku do 8-bitowej oprawy. Twórcy jednak parli dalej i zaczęli spoglądać na nowy teren – grafikę 3D.
Nowa era
Przy tworzeniu coraz lepszej oprawy graficznej niezwykle istotny był zmieniający się sprzęt. W 1988 roku ukazuje się Fighting Street, konwersja obecnego na automatach Street Fightera. Wydano ją na przełomowej dla branży płycie CD, która znacznie zwiększała pamięć dostępną dla twórców. Zaczęto więc szukać sposobu na stworzenie grafiki 3D, co doprowadziło do rozwoju tak zwanego 2,5D, czyli grafiki 2D, starającej się imitować trójwymiarowość. Ten rodzaj oprawy bardzo pozytywnie zapisał się w historii gier. Dzieła takie jak Street Fighter II (1991) czy Sonic the Hedgehog (1991) wciągały graczy przez długie lata.
Mimo że w latach 90. gry 2.5D cieszyły się ogromną popularnością (np. Diablo z 1996 r.), to pojawiły się też pierwsze produkcje 3D, zachwycające swoją innowacyjną oprawą. W 1993 roku nadeszła 5. generacja konsol, która wprowadziła grafikę najpierw 32-bitową, a zaraz potem 64-bitową. Gracze z każdym kolejnym rokiem oglądali coraz ładniejsze i większe światy 3D. Rozwijano animacje postaci i sztuczną inteligencję, dodawano coraz bardziej skomplikowaną fizykę. W 1998 roku pojawiło się Jurassic Park: Tresspaser, pierwsza produkcja wykorzystująca ragdoll. W tym samym roku na rynek wypuszczono Dreamcasta, zaczynając 6. generację konsol, wprowadzającą grafikę 128-bitową, a już w 2005 rozpoczęła się 7. generacja, gdy ukazał się XBOX 360 z 256-bitową grafiką. Wtedy też próbowano tworzyć nie tylko gry, przy których do prowadzenia rozgrywki używa się jedynie myszki i klawiatury bądź pada, ale też z nowymi siłami podjęto się próby tworzenia produkcji ruchowych2, pozwalających graczowi na dosłowne wykonywanie akcji przed ekranem3. Przy powstałej w 2012 roku 8. generacji konsol te pomysły kontynuowano, czemu pomogła premiera okularów do wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift.
Dziś znajdujemy się już w 9. generacji konsol, skupiającej się między innymi na grafice 4K, a nawet i 8K. Dzisiejsza technologia pozwala grafikom tworzyć przepiękne obrazy dla swoich konsumentów. Oczywiście, o ile ten posiada odpowiednią konsolę lub wystarczająco mocny komputer, by móc tego doświadczyć.
Ludzka kreatywność
Tak przedstawia się rozwój samej grafiki, jednak warto pamiętać, że twórcy nie tylko dążyli do tego, żeby było „lepiej” czy „bardziej realistycznie”. Zarówno dawniej, jak i dziś, niektórzy szukali innych sposobów, podejmując próby, zakończone czasem ślepym zaułkiem, a czasem prowadzące do stworzenia jedynych w swoim rodzaju produkcji.
Tutaj w pierwszej kolejności należy wspomnieć o grafice „filmowej”. Gry takie jak Phantasmagoria (1995), tworzyły oprawę opartą o aktorów, poruszających się po prawdziwych, lub stworzonych przez grafików lokacjach. Dziś co prawda wiele z tych produkcji uchodzi za dość kiczowaty fragment historii gier komputerowych, jednak w swoich czasach bywały otoczone kultem. Najlepszym przykładem jest tu seria Wing Commander (1990-1996), która nie tylko dała światu kilka dobrych gier, ale też zatrudniła do pracy tytanów kina – Johna Rhysa-Daviesa, Malcolma McDowella, Christophera Walkena i samego Marka Hamilla, znanego wszystkim fanom fantastyki naukowej z roli Luka Skywalkera.
Zdarza się też, że twórcy podchodzą do oprawy swoich produkcji jak do sztuki. W 1996 roku wyszedł the Neverhood, mający oprawę stworzoną za pomocą… plasteliny i animacji poklatkowej! Cuphead z 2017 roku cechował się rysowaną grafiką, natomiast zapowiedziane Scarlet Deer Inn ma być w całości wyhaftowane! Okami (2007) przypomina piękne japońskie obrazy, znajdziemy też liczne gry z zachwycającą stylistyką komiksową, czy całkowicie abstrakcyjną.
Dzisiejsza grafika cechuje się więc niezwykłą różnorodnością. Zaawansowany sprzęt pozwala na tworzenie opraw zarówno coraz bardziej realistycznych, jak i artystycznych. Od kilku lat też popularne są gry retro, przypominające produkcje z dawnych lat. Wciąż rodzą się nowe pomysły, i to często nie w wielkich studiach, a w głowach twórców indie. Dlatego grafika rozwijała się i będzie rozwijać się dalej, a my możemy oczekiwać na nową jakość i nowe pomysły utalentowanych grafików.
Maksymilian Jakubiak, Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.
Bibliografia:
- B. Kluska, Dawno temu w grach, Łódź 2008,
- E. Persson, J. Medin, Seven generations of gaming, 2009,
- Flatlife, Evolution of Video Game Graphics [1947-2023], 08.01.2022, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=RNvYGcgoGcs (dostęp 25 września 2023),
- S. Kent, The Ultimate History of Video Games, Roseville 2001.
1Gra oczywiście nie liczyła punktów.
2Badania nad wirtualną inteligencją rozpoczęto już w 1968 roku!
3Przynajmniej w założeniach. W rzeczywistości gry często stosowały uproszczenia albo źle wykrywały ruch gracza.
jakie są programy
Czym jest oprogramowanie CAD?
CAD lub projektowanie i kreślenie komputerowe (CADD) to technologia zaprojektowana dla twórców na potrzeby projektowania, szkicowania i tworzenia dokumentacji technicznej, zastępująca techniki odręcznego rysowania i kreślenia (angielski) procesem w pierwszej kolejności cyfrowym. Niezależnie od tego, czy jesteś architektem, projektantem, czy inżynierem, prawdopodobnie używasz programów CAD 2D lub 3D (angielski), takich jak AutoCAD, AutoCAD LT, Civil 3D, Inventor lub Fusion 360. Te powszechnie używane narzędzia ułatwiają analizowanie koncepcji projektowych, wizualizację za pomocą fotorealistycznego renderowania i symulację działania w rzeczywistym świecie.
Jak wybrać oprogramowanie CAD
Wybór właściwego oprogramowania CAD ma kluczowe znaczenie dla efektywności projektowania. Aby efektywnie podejmować decyzje, najpierw zdefiniuj określone potrzeby i cele, a następnie dopasuj funkcje oprogramowania do wymagań projektu. Następnie sprawdź zgodność (angielski) z preferowanymi formatami plików i innym oprogramowaniem używanym w procesie projektowania, a także rozważ skorzystanie z dostępnych materiałów szkoleniowych (angielski), takich jak samouczki, kursy i wsparcie społeczności użytkowników.
charakterystyka programów
Jaki program do modelowania grafiki 3d wybrać?
Jaki program do modelowania i projektowania grafiki trójwymiarowej wybrać? Jeśli stoisz przed wyborem programu do modelowania, wizualizacji, animacji to zapraszamy do lektury.
- Blender
- 3ds Max
- Cinema 4d
- Sketchup
- DAZ Studio
- Maya
- Zbrush
- Sculptris
- Clara.io
Istnieje kilka czynników, które musisz wziąć pod uwagę dokonując wyboru. Przede wszystkim będzie to Twój budżet. Programy dla projektantów lubią kosztować czasem kilkanaście tysięcy złotych.
Drugą sprawą jest wydajność Twojego sprzętu. Musisz wiedzieć, że do grafiki 3d bez minimum 16gb RAMu i dobrej karty graficznej nie ma co podchodzić. Dobry sprzęt zapewni Ci komfort pracy, szybsze renderowanie i płynny przepływ pracy.
Niestety tutaj znów pojawia się kwestia budżetu ponieważ dobry komputer również kosztuje. Na szczęście rynek oferuje dla każdego coś dobrego i nawet mając ograniczony budżet nie powinieneś rezygnować z grafiki 3d.
BLENDER – darmowy program do modelowania dla każdego
Kto może otwierać naszą stawkę jak nie nasz ulubieniec ? Blender to oprogramowanie open source służące przede wszystkim do modelowania 3D. Jednak niech nie zmyli Was jego darmowość. To, że otrzymujecie go za darmo wcale nie oznacza, że jest gorszy. Jeśli masz ograniczony budżet nie szukaj dalej, po prostu nie znajdziesz nic lepszego.
Bledner przez wiele lat rozwijał się, by dziś stać się naprawdę znaczącym graczem na rynku rozwiązań w grafice 3d. Blender posiada bardzo imponujący zestaw narzędzi do modelowania 3D, i jest uważany za całkowicie realną alternatywę dla płatnych programów, kosztujących czasem kilka tysięcy złotych. Wielu stawia go na równi z 3ds Maxem. Może jest w tym odrobina przesady ponieważ mimo wszystko Blender posiada pewne ograniczenia ale w jego przypadku to nic nie szkodzi.
Blender to dobry wybór do wizualizacji na potrzeby gier, wizualizacji architektonicznych , czy druku. Nie jest jednak popularny w przemyśle filmowym. Problemem jest to, że Blender nie zawsze jest zgodny z istniejącą konkurencją jak Maya i 3D Max. Społeczność Blendera w ostatnim czasie dosyć mocno się rozrosła. Jeśli dopiero wchodzisz do świata grafiki i projektowania, a do tego masz ograniczony budżet to ten program jest dla Ciebie.
Plusy:
– Darmowy
– Ogromna społeczność
– Dużo dodatków
– Imponujący zestaw narzędzi do modelowania
Minusy:
– Niektórzy twierdzą, że nie jest przyjazny w obsłudze
– Potrzeba trochę czasu do opanowania podstaw
Koszt: Darmowy
3DS MAX – dobry dla profesjonalistów, dla wielu zastosowań
Dla wielu ideał i niezastąpiony kompan w pracy. Jego nazwę zna chyba każdy projektant. Posiada bardzo silną pozycje na rynku i jest jednym z częstszych wyborów. Często też porównywany jest do swojej siostry Maya, posiadać podobny, profesjonalny zestaw narzędzi do modelowania 3d. Jednak w odróżnieniu od Maya, program 3ds Max dzięki ogromnej bibliotece różnych modyfikatorów, sprawia, że proces modelowania jest trochę łatwiejszy dla nowicjuszy. Jego koszt praktycznie ten sam co za Maya. Powinny go wybrać osoby, które już na początku szukają programu oferującego profesjonalne opcje, ale nie mają jeszcze doświadczenia w grafice 3d.
Jest on stosowany w branży nieruchomości i architekturze, edukacji, animacji oraz gier wideo. Studia telewizyjne używają tego oprogramowania do efektów specjalnych. Na przykład, „Avatar” zawiera grafiki 3D wykonane w 3ds maxie. Ponadto, jest to jeden z najbardziej popularnych narzędzi do wizualizacji architektonicznych. Jeśli chodzi o nieruchomości, 3ds Max pozwala na tworzenie atrakcyjnych wizualizacji. Można więc powiedzieć, że jest to program do każdego typu grafiki 3d.
Plusy:
– Profesjonalny zestaw narzędzi
– Łatwiejszy do nauczenia niż Maya
– Liczne dodatki
Minusy:
– Brak wsparcia dla Mac OS– Cena
Koszt: £ 204 / miesiąc
CINEMA 4D – idealny dla motion designerów
Perełka oprogramowanie do modelowania 3D dla początkujących jak i profesjonalistów. Jeśli poważnie myślisz nad karierą grafika 3d to warto rozważyć ten program. Stanowi profesjonalny zestaw narzędzi, za pomocą których stworzysz wszystko co może wymarzyć sobie grafik 3d. Jednak to z czego słynie Cinema 4d to przede wszystkim animacja. Jest idealna do tworzenia ruchomej grafiki.
Dodatkowo stanowi wyśmienitą kooperację z Adobe After Effects. Dlatego też powinna być wybrana przez osoby, które chcą iść w stronę motion designu i projektować animowane sceny. Program nie jest tani ale w połączeniu z Afterem stanowi mieszankę wybuchową.
Plusy:
– Dużo tutoriali do nauki
– Duża baza gotowców
Minusy:
– Cena
Koszt: od £ 810 za licencję
MAYA kombajn dla branży filmowej i animacji
Kolejny program na naszej liście. Jeśli zapytasz jakiegokolwiek artystę 3D, by wskazał Ci najlepsze oprogramowanie do modelowania 3D, bardzo często usłyszysz tą nazwę. Maya stosowana przez wielu czołowych artystów od efektów specjalnych oraz animacji jak np. studio Pixar.
Maya to solidny zestaw narzędzi do modelowania, który nie ma sobie równych. Posiada wiele potężnych narzędzi i elementów, które razem tworzą ogromny kombajn. Oznacza to również, że jest jednym z najbardziej skomplikowanych i trudnym programem do opanowania. Musisz wiedzieć, że to co dobre i profesjonalne kosztuje, dlatego tez Maya wymaga sporego budżetu.
Jednak dla tych, którzy mają czas, umiejętności i chęci do opanowania programu, jest to jeden z najlepszych wyborów wśród oprogramowania do modelowania 3D i naprawdę jest warta swojej ceny.
Plusy:
– Profesjonalny, zrobisz nim praktycznie wszystko
– Wysokiej klasy zestaw narzędzi, czasem takich, których nie mają inne programy
Minusy:
– Kosztowny
– Trudny do opanowania przez nowicjuszy
Koszt: £ 204 / miesiąc
ZBRUSH – dla precyzyjnych ilustracji oraz modeli 3d, świetny dla druku 3d
ZBrush działa na zasadzie rzeźbienia. Można powiedzieć, że w programie pracuje się tak jakby modelowała się z modeliny. Idealny kompan w precyzyjnym rzeźbieniu w bryle. Większość oprogramowania do modelowania 3D nadaje się do druku 3D – tak długo, jak można wyeksportować geometrię.
Jednak niektóre programy nadają się do tego celu lepiej niż inne. I tak właśnie jest z programem ZBrush. Jest popularny wśród artystów chcących wydrukować swoje modele na drukarce. Jest on używany do tworzenia ilustracji, druku 3D, wizualizacji, projektowania samochodów i biżuterii.
Często też stosują go artyści tworząc realistyczne postacie modele ludzi, zwierząt i wszystkich rzeczy organicznych. Jednak na potrzeby animacji, musisz dodatkowo korzystać z innych programów jak Blender lub Maya. ZBrush jest dość skomplikowany i opanowanie go nie jest łatwe.
Plusy:
– Wysokiej jakości 3D drukowane modele
Minusy:
– Trudny do nauczenia
– Cena
Koszt: $ 795 za licencję
SCULPTRIS – prostsza, darmowa wersja Zbrusha
Sculptris to darmowe oprogramowanie do modelowania 3D zaprojektowane przez twórców Zbrusha. Jest bardzo podobny jednak posiada mniej funkcji niż płatny odpowiednik. Nie jest zbyt skomplikowany i nadaje się przede wszystkim dla osób, które lubią precyzyjnie rzeźbić.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z modelowaniem to ten program będzie dobrym wyborem. Pomoże Ci podjąć decyzję czy Zbrush będzie dla Ciebie odpowiedni, dzięki czemu nie wydasz pieniędzy w ciemno.
Plusy:
– Darmowy
– Dosyć prosty do nauki
Minusy:
– Ograniczone możliwości
– Czasem trudno zachować precyzyjną geometrię
Koszt: darmowy
SKETCHUP – dla projektantów i architektów
Ta aplikacja 3D jest dostępna w obu wersjach: darmowa jak i płatna. Zacznijmy od tego, że SketchUp posiada przyjazny dla użytkownika interfejs co sprawia, że jest dosyć prosty w nauce. W modelowaniu graficy używają go często do wizualizacji 3D w projektowaniu wnętrz, projektowaniu budynków.
Jeśli potrzebujesz programu dla architektury, inżynierii czy budownictwa to wybierz Sketchupa. Świetnie tworzy się w nim modele produktów jak meble i elementy wnętrza. Ponadto SketchUp umożliwia pracę na modelach 3D utworzonych w innych programach, ponieważ obsługuje niemal wszystkie formaty. Kiedy model 3D jest gotowy, można go przetestować: odwrócić, spojrzeć z różnej perspektyw, uzyskać wirtualny spacer.
Sketchup do tej pory nie był zalecany jako oprogramowanie do tworzenia brył na potrzeby druku 3d ale po ostatnio zapowiedzianych zmianach, ma otrzymać nowe funkcje wspomagające druk 3d. To na pewno sprawi, że jego pozycja na rynku wzrośnie i powoli stanie się on kombajnem o wielu zastosowaniach.
Plusy:
– Darmowa wersja
– Łatwy do przyswojenia
Minusy:
– Brak niektórych funkcji
Koszt: darmowy
DAZ STUDIO
Darmowy i bogaty w funkcje program do modelowania 3D, który niestety nie jest łatwy dla początkujących, ale oferuje zaawansowane funkcje dla profesjonalistów. Opracowany przez Daz3D i kompatybilny z Windows i Mac OS. Mimo, że jest darmowy to oferuje wiele zaawansowanych funkcji, ale sprawdza się równie dobrze wśród początkujących. Oferuje on wiele funkcji, które pozwalają każdemu stworzyć wspaniałe modele 3d, w tym animację i rendering, morfing, przyśpieszenie przez GPU renderingu w czasie rzeczywistym oraz interaktywny samouczek. Inne ciekawe funkcje, to np. Daz Maya która, umożliwia łatwe przeniesienie figury DAZ do Maya.
Plusy:
samouczki
współpraca druku 3d
duże możliwości exportowe
renderowanie w czasie rzeczywistym renderowania GPU
Koszt: darmowy
CLARA.IO
Perełka i ciekawostka wśród swoich konkurentów. Clara.io to imponująca, przeglądarkowa aplikacja. Obejmuje ona wszystkie typowe narzędzia modelowania jak modelowanie wielokątów, wytłaczanie, fazowanie, krojenie, cięcie i pętle. Otrzymujesz tu prawie wszystko, co potrzebne do podstawowego modelowania 3D.
Ale Clara.io wykracza poza funkcje, jakich można oczekiwać od programu z przeglądarki. Na przykład,mamy tu dobry rendering. Obejmuje V-Ray, który pozwala oświetlić model za pomocą obrazu HDR i wiele innych możliwości. Umożliwia nawet stworzenie amatorskiej animacji. Jedną z wielu użytecznych funkcji tego wolnego oprogramowania jest współpraca z innymi grafikami.
Podobnie jak w Dokumentach Google, można dodać innych użytkowników Clara.io do projektu. Dzięki temu nad danym projektem możecie pracować w zespole oddalonym od siebie. Każda zmiana dokonywana jest automatycznie i synchronizowana pomiędzy kontami. Darmowa wersja Clara.io daje 5GB miejsca w chmurze. Istnieją również płatne konta, które mają większą pojemność. Patrząc na tą aplikację cały czas nie można się nadziwić, że tego typu program jest dostępny przez przeglądarkę. Jest to jedno z najlepszych rozwiązań wśród darmowych programów online.
Plusy:
– Darmowa wersja
– Szybkość
– Kooperacja z innymi kontami
– Dostępność
Minusy:
– Brak niektórych funkcji
Koszt: darmowy
Jak widzisz po tym artykule możliwości jest naprawdę sporo. Wszystko zależy od tego ile pieniędzy chcesz wydać oraz jakie są Twoje główne potrzeby i na jakim etapie jesteś. Jeśli dopiero zaczynasz to zazwyczaj masz mały budżet na start. Z darmowych rozwiązań wygrywa Sketchup jeśli chodzi o łatwość nauki.
Natomiast nie da Ci on tylu możliwości co Blender. Jest to najlepszy wybór jeśli chcesz rozwijać się jako grafik 3d i chcesz mieć wszystkie możliwe opcje w jednym programie. Natomiast przy Blenderze będziesz musiał poświęcić nieco więcej czasu na naukę. Ale uwierz mi, naprawdę warto.
Natomiast jeśli dysponujesz wysokim budżetem to masz wybór spośród 3ds Maxa, Maya, Cinema 4d. W tym wypadku dobór programu niech wyznacza kryteria jak będziesz go stosował. Jeśli motion design to Cinema 4d. Jeśli chcesz program neutralny do wszystkiego to 3ds Max oraz Maya.
podsumowanie
linki
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_3D
https://crpk.pl/blog/o-historii-grafiki-slow-kilka
https://www.autodesk.com/pl/solutions/cad-software
Responses