Enviro design – tworzenie światów gier komputerowych
Stworzenie fantastycznego świata może wydawać się bardzo trudnym i złożonym zadaniem, jednak nie musi takie być. Projektowanie nowych rzeczywistości opiera w dużym stopniu na wykorzystywaniu już istniejących rzeczy i układaniu ich na nowo. Taka kreatywna zabawa puzzlami, albo klockami, jak kto woli 🙂
Jak zacząć projektować nowy świat?
Pierwszym elementem, który zawsze staram się określić, kiedy siadamy do tworzenia uniwersum to jak duże ono ma być. Czy zależy mi np. na zaprojektowaniu galaktyki składającej się z kilku planet, czy ma to być tylko mieszkanie głównego bohatera?
Określenie skali projektowanej przestrzeni jest niezwykle istotne. Od obszerności naszego projektu zależy ilość szczegółów, detali, jaką będę mogła na niego nanieść. Projektując kilka planet, nie będę w stanie opracować wszystkich dróg, domów, postaci na każdej z nich. Natomiast kreując jedno pojedyncze miejsce do mieszkania mogę ustalić nawet jak gruba warstwa kurzu zebrała się na trzecim kubeczku od prawej stojącym na komodzie obok drzwi. Tutaj podczas procesu twórczego pojawia się bardzo duża pokusa – wchodzenie bardzo dokładnie w każdy detal. Osobiście staram się na to uważać i unikać. Przy takim podejściu mogłabym zapędzić się w dopracowywanie każdego elementu i spędzić nad jedną koncepcją nawet kilka lat, a przecież nie o to chodzi.
Po co projektujemy?
Tutaj jednak warto się zastanowić po co projektujemy? Ja wymyślam nowe rzeczy, bo lubię, sprawia mi to przyjemność i satysfakcję, a jednocześnie trenuje moją kreatywność. Nie wykonuję tego jako pracę zarobkową, więc nie gonią mnie terminy i mogę poświęcić więcej czasu na szkolenie się. Zależy mi bardzo na ćwiczeniu, wykonywaniu jak największej ilości zadań.
Jednak, wracając do projektowania światów gier komputerowych. Bardzo ważne jest to, żeby podczas pracy pamiętać o użytkowniku. Projektanci zazwyczaj nie tworzą rzeczy dla siebie, tylko starają się jak najdokładniej odpowiedzieć na potrzeby klienta. Dlatego ja staram się zastanowić dla kogo tworzę. Jaki rodzaj gry projektuję i dla kogo?
Świat dla gry akcji będzie się znacznie różnił od przestrzeni przeznaczonej dla dzieci. Często różnica będzie pojawiała się w świetle. Światło, jego rodzaj i ilość ma znaczy wpływ na odbiór przez nas obiektów.
Kolejne kroki procesu twórczego
Po określeniu skali naszego projektu przechodzimy do ustalenia klimatu oraz ukształtowania terenu. Od tego będą zależały nasze późniejsze ruchy. Musimy wiedzieć czy znajdujemy się nad morzem, w morzu, a może w górach? Czy jesteśmy w mieście, wsi, miasteczku, ile ludzi żyje w tym miejscu? Jaką mamy pogodę, jaki jest klimat, czy pada deszcz, czy słońce spala wszystko na wiór?
Na tym etapie przyda mi się umiejętność szkicowania, czyli szybkiego, rysunkowego zapisu myśli.
[ZOBACZ] jak mogą wyglądać tego typu szkice
Podczas tworzenia pierwszych szkiców koncepcyjnych stosuje tz. ,,kreatywną 10 Domina”, którą pokazano mi na kursie rysunku. Polega ona na stworzeniu 10, jak najbardziej różniących się od siebie projektów. Dzięki tej metodzie, która dokładniej omawiana jest na zajęciach w pracowni Domin, tworzę bardziej kreatywne prace, zmusza mnie ona do intensywniejszego myślenia.
Po wybraniu jednego szkicu przechodzimy do wprowadzania coraz większej ilości detali. Tutaj bardzo ważne jest trzymanie się zasady ,,od ogółu, do szczegółu”
Podsumowanie
Każdy proces projektowy ma swój własny tok, niezwykle subtelny i delikatny bieg. Podczas niego musimy uważać na każdy ruch, każdą nową kreskę. Dlatego jedną z najpotrzebniejszych umiejętności jest samokontrola i umiejętność obiektywnego spojrzenia na nasze dzieło. Tu było trochę myśli ale mi uciekły
Rysunek w projektowaniu światów.
Na co uważać w enviro designie?
Pierwszą wartą poruszenia jest skala. Trzeba ją idealnie dopasować, tak żeby nie byłą ani za duża, ani za mała. Jeśli stworzymy za małą przestrzeń to nasi bohaterowi będą się niej gnieździć. Pomyślmy się tutaj o grze, albo filmie akcji, jest tuzin bandytów, a akcja dzieje się w jednym mały mieszkaniu. No trochę nudnawo zrobi się po chwili. Drugą stroną medalu jest stworzenie za dużego świata. Na pierwszy rzut ka ta opcja może wydawać się lepsza, ale ma równie wiele minusów co poprzednia. Pozwolę sobie przytoczyć dwa. Pierwszy to nasza praca, my się narobimy, żeby stworzyć coś wielkiego i pięknego, a większość z naszej pracy pozostanie niewykorzystana. Drugo to komfort gracza, tak duża przestrzeń, że nie da się jej ogarną jest bardzo flustruąca.
Responses