Character design – tworzenie postaci do gier i filmów

Character design, czyli projektowanie postaci. Jest to jedna z najważniejszych dziedzin w produkcji gier i filmów. Bohaterowie są niezwykle istotnymi elementami wszystkich fantastycznych światów. Od person bardzo często zależy, czy widz stworzy więź z danym uniwersum. Złożoność charakteru, ciekawy wygląd oraz pochodzenie to tylko kilka rzeczy, które możemy zaprojektować, a mają kolosalny wpływ odbiór danego dzieła concept art’owego. W dalszej części tego artykułu postaram się bliżej przyjrzeć wielowymiarowości charakter dizajnu.


Może Cię zainteresować artykuł od Digital Painting:

Digital Painting – kompleksowy poradnik jak zacząć i co kupić


Czym jest concept art?

Na początek, chciałabym się zastanowi, czym właściwie jest concept art. Według Wikipedii grafika koncepcyjna jest formą ilustracji, której głównym celem jest wyrażenie własnej prezentacji projektu, idei, nastroju, dla użycia w filmach, grach komputerowych lub komiksach. Termin ten pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i jest stosunkowo nowym pojęciem.

Niestety żadna definicja nie jest w stanie oddać złożoności tej dzieciny sztuki. Sądzę, że do najbardziej popularnych zadań artystów koncepcyjnych działających w branży gier komputerowych i filmów należą:

  • Enviro design, czyli tworzenie fantastycznych światów,

  • Character design, czyli projektowanie postaci, rysunek wszelkiej maści stworów itp.

  • projektowanie doświadczeń odbiorcy,

  • prowadzenie opowieści za pomocą obrazu.

enviro design marker concept art
Przykład enviro design rysowanego flamastrami w odcieniach szarości

.

.

Character design, czyli projektowanie postaci – krótki wstęp

Jedną z dziedzin, która należy do concept art’u jest wspomniany w tytule character design. Polega on na projektowaniu postaci, które umieszczone się w wymyślonym świecie. Jest to bardzo ważny dział projektowy, ponieważ to właśnie dzięki bohaterom buduje się wieź między graczem, a fantastycznym światem gry.

Postaci są dla twórców narzędziami do opowiadania historii. Projektowane charaktery muszą zatem posiadać szczegółowo opracowaną stronę psychologiczną, estetykę, sposób zachowywania się i wygląd. Każdy aspekt musi by dopracowany w 100%, żeby odbiorca miał poczucie spójności i zachowanego ciągu przyczynowo skutkowego. Dbałość o te wszystkie detale ma na celu uczynienie postaci jak najbardziej wciągającą i zapadającą w pamięć. Sądzę, że jedną z miar sukcesu dla artysty jest właśnie, to to czy dana istota stanie się osobowością, swego rodzaju personą i wejdzie do popkultury.

Pierwszą rzeczą, o jakiej musimy pomyśleć siadając do projektowania bohatera jest jego kontekst. Czy ma być to postać bardzie na wzór ludzki, zwierzęcy, czy może jest potworem, robotem itp. Czy projektowana przez nas aktor będzie złą, czy dobrą postacią i w jakim świecie się obraca. Opracowanie sobie takiego tła bohatera niezwykle ułatwia pracę, bo mamy jakieś ramy, w których będziemy się poruszać. Może po takiej wstępnej analizie wyjdzie nam, że dobrym źródłem inspiracji będzie jakaś konkretna grupa etniczna.

character design w digital painting michał sztuka
Przykład character design – tworzenie outfitu rycerza

Pierwsze wrażenie postaci

Jedną z pierwszych rzeczy, o której musimy pamiętać, jest to jak odbierany będzie nasz bohater. W poprzednim akapicie pisałam już o zaplanowaniu sobie wstępnych ram projektowych, a teraz musimy jeszcze bardziej je uszczegółowić. Oprócz ogólnego pomysły, czy nasza postać jest dobrym, czy złym charakterem, trzeba się zastanowić jak chcemy, żeby była odbierana. Czy nasza postać, będzie posiadać nienajlepszy temperament i do tego będzie przebiegła, chytra. Czy może oprócz gniewnego nastawienia będzie sprawiała wrażenie trochę nieudolnej, tak jak na przykład Heinz Dundersztyc z popularnej kreskówki ,,Fineasz i Ferb”.

Teraz postaram się wyodrębnić kilka takich podstawowych pytań, na które powinniśmy odpowiedzieć sobie na tym etapie projektowym:

  • Jakie emocje będą towarzyszyły naszemu bohaterowi?
  • Jakie są jego zamiary?
  • Co będzie robił?
  • Jakie będą jego zadania?
  • Skąd pochodzi?
  • Jak ma być odbierany?

Naszym zadaniem będzie odpowiedzenie sobie na nie w formie wizualnej, w formie grafiki. Jednak cały czas musimy pamiętać, żeby trzymać się wstępnych, już ustalonych ram. Nie możemy sobie pozwolić na za dużą swobodę mimo wszystko, bo nasz bohater musi pasować do świata gry/filmu, w którym będzie występował.

Przygotowanie planszy postaci

Na tym etapie dobrze już zacząć przenosić wszystkie nasze myśli na papier, zacząć je materializować. Do tego bardzo przydatne jest stworzenie tz. Model sheet, czyli planszy postaci. Polega to na stworzeniu książki/zapisu cech formalnych naszego bohatera, tych wszystkich ram jakie już ustaliliśmy. Na takim arkuszu mogą znaleźć się charakterystyczne gesty, miny oraz zarys sylwety projektowanego przez nas osobnika.

Postrzeganie postaci w charakter design

Pierwszą rzeczą, na którą zwracamy uwagę jak widzimy jakiegoś bohatera po raz pierwszy jest jego ogólna sylweta. Zauważamy czy jest wysoki, chudy, gruby, czy ma cztery ręce, czy osiem macek. To jest pierwszy ułamek sekundy, jednak od razu po nim staramy się znaleźć głowę postaci. Jeśli mamy odczyniania z jakimś bohaterem stworzonym nie na wzór ludzki ze znalezieniem łba może być większy problem, niż przy osobnikach człekokształtnych, ponieważ nie musi on się znajdować w oczywistym dla nas miejscu. Głowa i oczy to jest to co nas błyskawicznie przyciąga.

W dalszej kolejności jako gracz starałabym się określić z jakim typem bohatera mam odczynienia, dlatego zwracam uwagę na atrybuty postaci. Czy ma ze sobą coś, czym może mnie za chwilę zaatakować, czy muszę się przygotować na walkę z nią. Dopiero na sam koniec zawracamy uwagę na pozostałe szczegóły, kiedy wiemy, że możemy sobie na to pozwolić, nic nas nie zaatakuje, albo miej więcej oszacowaliśmy jak natarcie będzie wyglądać.

Niesłychanie istotne jest to, żeby nasz bohater zrobił na graczu jakieś wrażenie, mamy na to zazwyczaj ułamek sekundy. Tutaj mniej istotną kwestia jest to jakie odczucie będzie miał widz, ważne żeby w ogóle jakieś miał, bo dzięki temu zapamięta on naszą istotę. Musimy pamiętać o tym, że naszym celem jako projektantów nie jest zrobienie ”ładnej” ilustracji, tylko stworzenie bohatera, który będzie działał. Nasza praca składa się z konkretnych zadań miedzy innymi takiej jak nawiązanie więzi emocjonalnej z odbiorcą za pomocą naszego bohatera. W character design nie chodzi wiec tylko o ładne rysowanie postaci, ale też o tworzenie istot współgrających z otoczeniem.


KURS RYSUNKU = DOMIN


O czym pamiętać podczas projektowania postaci?

Postaci zawsze związane są z jakimś uniwersum, które wpływa na ich wygląd i na to jak się zachowują. Inaczej będzie wyglądać bohater żyjący w klimacie pustynnym, a inaczej w dżungli. Wszystkie aspekty jakie projektujemy muszą się łączyć, ponieważ nasz twór powinien tworzyć spoją całością. Musimy jeszcze pamiętać, że my robimy dzieło plastyczne i komunikujemy się z widzem jedynie w sposób wizualny. Dlatego wygląd w dużym stopniu powinien wynikać z temperamentu bohatera, bo dzięki niemu obserwator będzie poznawać naszą postać.

1. W jaki sposób się porusza?

Środowisko w jakim mieszka konkretna istota wpływa na to jak ona będzie się poruszać. Nasze stworzenie może chodzić na dwóch nogach, czterech łapach, a nawet latać, czołgać się i pływać. To są bardzo istotne czynniki, które wpływają na wygląd. Przy projektowaniu sposobu przemieszczania się naszego bohatera możemy również brać pod uwagę jego nastawienie. Osoba leniwa będzie inaczej przemieszczała się od osoby agresywnej, pełnej energii. Temperament pierwszej przytoczonej przeze mnie jednostki może przejawiać się poprzez lekko zgarbione plecy oraz powłóczyste ruchy. Za to druga postać może charakteryzować się bardzo szybkimi gestami, do wykonywania których używa dużo siły.

2. Jakie ma usposobienie?

Od usposobienia bohatera będzie zależał każdy najmniejszy szczegół w jego character design. Agresywna postać będzie inaczej się poruszać, inaczej się ubierać, a nawet będzie posiadała inne znaki szczególne na swoim ciele. My jako projektanci powinniśmy od razu zasugerować graczowi charakter danej istoty, żeby wiedział jak ma się z nią obchodzić. Czy powinien szykować się do walki, jeśli tak, to jaki ona będzie miała wygląd. Elementami wizualnymi, które może nam mówić o usposobieniu postaci poza ubraniami mogą być różnego rodzaju rany, blizny, koniczyny obwiązane bandażami oraz wyraz twarzy bohatera.

3. W co jest ubrany? Jaki ma ekwipunek?

Wszystkie dodatki jakie dajemy naszemu bohaterowi muszą pasować do wszystkiego, o czym pisałam wyżej. Zarówno ubrania, jak i ekwipunek służą nam do podkreślenia osobowości postaci. Rożnego rodzaju broń jaką nosi ze sobą nasz bohater będzie informowała gracza, czego może się spodziewać podczas bliskiego spotkanie. Styl ubrań oraz ich stan, czy są nowe, czyste, czy zużyte daje bardzo dużo informacji odbiorcy o istocie z jaką ma do czynienie, w jakim otoczeniu żyje, skąd się wzięła.

Budowanie historii

Concept art można określić jako budowanie opowieści. Wyglądem naszego bohatera możemy tworzyć jego historię, informować odbiorcę jak żyje, co umie i co przeszedł. Bardzo często atrybuty, które ma nasza persona informują o jej charakterze, czy należy do rasy ludzkiej, czy bardziej zwierzęcej. Czy pochodzi z jakiejś rozwiniętej cywilizacji, czy pierwotnej. Niektóre narzędzia ewidentnie kojarzą nam się z danym typem osobnika, np: różnego rodzaju topory najczęściej podświadomie dopisujemy minotaurom, jakimś istotą groźnym skorym do walki. 

Jedna z cech charakterystycznych dobrego projektu jest odpowiednio przygotowana szczegółowa historia, możemy tutaj nazwać to ,,visual strorytelling”, czyli opowieść obrazem.

Zastanówmy się teraz jakimi elementami możemy wprowadzić opowieść w nasz rysunek. Po pierwsze atrybuty postaci, cały jej ekwipunek. To co bohater ze sobą nosi i po co, jak to jest wykonane, czy sam to zrobił, zdobył, a może znalazł. Tutaj dobrym przykładem będzie mag, który ma ze sobą torbę z różnego rodzaju wystającymi roślinami. Od razu po zobaczeniu go nasuwa nam się myśl, że długo musiał szukać tych specyfików. Może sam je hoduje? A może zaraz schowa się i przygotuje z nich magiczny wywar. To jest właśnie wprowadzenie elementu historii za pomocą jednego elementu. 

Drugi dość istotny moduł, na który należy zwrócić uwagę to skóra naszego bohatera. Jej stan bardzo dużo mówi o człowieku. Jeśli posiada różnego rodzaju rany, blizny to od razu sugeruje nam jakieś doświadczenia bohatera, może przeszedł przez jakąś bitwę, albo nie zajmuje się pracą fizyczną i ma gładką skórę.

Im dokładniejszy character design, tym bardziej gracz/widz będzie mógł zagłębić się w grę, bądź film. Zawsze wciągnięcie odbiorcy do uniwersum gry działa na korzyść twórcy, pisząc w skrócie – my wciągamy ludzi, a oni nam za to płacą.

Na co uważać podczas projektowania postaci?

1.spójność stylistyczna

Istnieje kilka kwestii, na które szczególnie należy zwrócić uwagę podczas pracy w charakter designie. Przede wszystkim podczas projektowania musimy zadba o spójność całej sylwetki i nie chodzi mi tu tylko o anatomię, ale również jej stylistykę. Dopasowanie do siebie wszystkich detali, wszystkich drobnych decyzji projektowych jest niezwykle pracochłonnym zadaniem. Praca ta jest niezwykle istotna, bo to właśnie dzięki niej odbiorca uwierzy, albo nie, w naszą kreacje. Nowo stworzony bohater powinien współgrać ze światem, w którym jest osadzony, nie może sprawiać wrażenia, jakby wpadł tam przez przypadek.

2. ekwipunek

Równie istotną rzeczą jak zachowanie spójności ogólnej stylistyki jest to, żeby ekwipunek, który damy naszej postaci był funkcjonalny. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy projektujemy wojownika, potwora, albo inną istotę bojową i dajemy jej topór, który sprawia wrażenie bardzo niestabilnego. Błędem tutaj może być zaprojektowanie na przykład bardzo ciężkiego styliska (tej rączki) do dużego i ciężkiego obucha. Możemy też dać tego typu nielekką siekierki bohaterowi przypominającego elfa, który nie byłby w stanie jej udźwignąć i będziemy mogli wtedy zaobserwować problem stylistyczny, o którym pisałam już wyżej.

3. cechy charakterystyczne

Ostatnią kwestią, o której tutaj wspomnę będzie stworzenie postaci bez cech charakterystycznych. Gracze i widzowie, ogólnie ludzie uwielbiają upraszczać wiele rzeczy. Sądzę, że większość osób po obejrzeniu raz filmu w kinie, albo zagraniu kilka razy w grę nie będzie pamiętała imion wszystkich bohaterów. Opiszę to na własnym przykładzie. Ostatni film jaki widziałam na dużym ekranie to Avatar: istota wody, po wyjściu z kina rozmawiałam z koleżanką, o tym co właśnie razem zobaczyłyśmy. Nasza rozmowa o bohaterach opierała się miej więcej na takich stwierdzeniach: ,,a co sądzisz o tej w ciąży”, ,,tamta z długimi włosami była śliczna”, ,,ten z tatuażami był dziwny”. Jaki jest z tego wniosek? Otóż ważne jest danie odbiorcy czegoś po czym zapamięta nasz projekt.

Dodatkowo takie cechy charakterystyczne budują nam historię danej postaci. Różnego rodzajom blizny mówią nam, że ta istota brała kiedyś udział w jakiejś bitwie. Na skórze człowieka mogą się pojawić na przykład tatuaże więzienne, to bardzo dużo powie widzowi o tej postaci. Nie starzyło by mi czasu, żeby wypisać wszystkie rodzaje cech jakie możemy nadać bohaterom, co świadczy, o tym jak duże pole do popisu mamy podczas projektowania.

Czy rysunek przydaje się w concept artcie?

Tutaj mogłabym odpowiedzieć w skrócie ,,TAK” i skończyć, jednak postaram się rozwinąć trochę ten temat. Artyście koncesyjni powinni mieć świetny warsztat zarówno w rysunku tradycyjnym jak i digitalowym, ponieważ najbardziej podstawowym językiem jakim posługujemy się w projektowaniu jest język wizualny. To właśnie on służy nam do przekazania naszych pomysłów innym. Ćwiczenie umiejętności na kursach rysunku jest dobrym pomysłem na start, bo w późniejszej pracy nie możemy sobie pozwolić na to, żeby brak zdolności szkicowania nas ograniczał. Bardzo ważne jest tutaj szkolenie się w kreśleniu wszystkiego co nas otacza, dosłownie wszystkiego, ponieważ dzięki temu tworzymy sobie swego bazę różnych form w głowie.

Jedną z metod kreatywnych jest transformacja, czyli wykorzystanie już istniejących kształtów, delikatne ich zmodyfikowanie i nadanie nowej funkcji. Co jakiś czas na artystycznych Instagramach pojawia się zdjęcie pracy przedstawiającej przekształconą butelkę szamponu head&shoulders na statek kosmiczny. Właśnie o to chodzi w transformacji. Do wykonania takiej przeróbki autor wcześniej musiał mieć już przeanalizowaną rysunkowo plastikową butelkę, czyli wykonał wcześniej studium. To jest tylko jedne przykład pokazujący jak ważna jest analiza rysunkowa wszystkiego co nas otacza, nigdy nie wiemy kiedy co nam się przyda.

Kolejny przykład, który tutaj przytoczę jest tworzenie potworów hybryd z już istnych zwierząt. Projektowanie potworów należy do działu character design i często wykorzystuje się je przy produkcji gier komputerowych oraz filmów. Efekt połączenia ze sobą goryla i ośmiornicy może by zaskakujący i może dać nam niezwykle interesujące monstrum. Do tworzenia takich hybryd musimy mieć opanowane rysowanie wielu zwierząt nawet tak podstawowych jak kot, czy pies.

Related Articles

Responses