A200 zadanie 56 Rasmussen

A200 zad 056

W roku 2009 kandydaci na architekturę doznali szoku. Był to rok zmiany czyli, że przyszła nowa ekipa która tak jak poprzednie, w innych latach, powiedziała “My wiemy jak powinien wyglądać egzamin na architekturę”

Treść zadania egzamin WAPW 2009 rok

”Wrażenie twardości i miękkości, ciężkości i lekkości ma związek z typem powierzchni materiału. Istnieją niezliczone rodzaje powierzchni’ od najbardziej szorstkich po najdelikatniejsze. ( … ) Być może nie ma nic dziwnego w fakcie , że dostrzegamy takie różnice gołym okiem, ale niewątpliwie· godne .uwagi jest to, że nie dotykając niczego jesteśmy świadomi zasadniczej różnicy( … ) Istnieją monumentalne struktury o wielkiej prostocie dające tylko jeden efekt: twardości lub miękkości Większość budowli Jest Jednak połączeniem miękkości i twardości, lekkości i ciężkości, napięcia i luzu, oraz wielu rodzajów powierzchni”

Steen Eiler Rasmussen

A jak było wcześniej na egzaminach na WAPW?

Wcześniej były cytaty bardziej “namacalne” – trzeba było narysować wnętrze Pałacu Królowej Śniegu, albo budowę piramidy. Pojawiło się Serapeum i Miasto przyszłości.

Ludzie byli zdezorientowani. Po egzaminie, podczas pleneru w Norwegii ktoś nazwał ten typ myślenia – POA – Pozazmysłowe Odczuwanie Architektury wyraźnie nawiązując do książki Steena Eilera Rasmussena “Odczuwanie architektury” Z której to pochodził ten cytat.

Przykłady prac do tego egzaminu:

Prezentowane niżej prace pochodzą z lat późniejszych. Robione były właśnie w ramach Architektura 200

Olek który zajął I miejsce na egzaminie narysował to tak:

jak wygląda egzamin na architekturę na politechnice warszawskiej

Dlaczego ta praca dostała 95 punktów na mniej? Dlaczego nie 100?

Kluczową sprawą jest dobre dobranie sposobu wykonania do zadanego czasu. Format na egzaminie jest duży – B2. Nie ma czasu na to żeby w 90 minut wyrobić się z rysunkiem dokładnym. Ważna jest też zastosowana metoda podkreśleń czyli Olek wziął kartkę z zadaniem i podkreślił wszystko co jest ważne lub o co pyta komisja.

A o co pytała komisja:

  • poczucie zero jedynkowego postrzegania zjawisk – świetnie to zostało tu pokazane, czuć że są elementy ciężkie ale subtelne szczeliny powodują, że wydają się lekkie jak piórko
  • W podsumowaniu zadania komisja użyła sprytnych słów “kompozycja o cechach architektonicznych” czyli nie chcieli konkretnej architektury ale coś co ją przypomina, coś co po przyjrzeniu się z bliska okazuje się, że architekturą nie jest
  • Ważne było też przeanalizowanie słów -“cecha architektoniczna” – czyli co? tego jest wiele… ściana, przegroda, kubatura, słup, rytm, faktura drewna itd. O fakturach materiałowych pisał sam Rasmussen
  • Podkreślić trzeba było też to co komisja napisała w ostatnim zdaniu “uzyskaj efekt zrównoważenia i harmonii”
  • No i jeszcze … “odczucia przez nią wywoływane” – rysunek nie mógł być po prostu jakąś perspektywką – on miał wywoływać jakieś odczucia

Co to jest w ogóle metoda podkreśleń + check lista

Na egzaminie na architekturę komisja odczytuje treść zadania na głos. I wiele osób zabiera się od razu za rysowanie. To katastrofalny błąd. Z mojego doświadczenie wynika, że większość która tak zrobiła dostała niską punktację bo rysowała NNT – Nie Na Temat. Podczas czytania zadania przez komisję ludzie są poddenerwowani. Ich ciało produkuje kortyzol a nawet adrenalinę te dwa hormony stresują i wycinają myślenie analityczne czy kreatywne. Organizm odbiera pojawiające się zagrożenie i każe ciału być w pogotowiu.

Dlatego po przeczytaniu treści zadania czytasz go jeszcze raz żeby zrozumieć o co chodzi a potem jeszcze raz i podkreślasz rzeczy typu “must have”

Stara zasada edukacyjna mówi

W każdym pytaniu jest odpowiedź”

Musisz podkreślić o co pyta komisja. Co chce dostać od kandydata i to rysować. Tak wyglądała ta kartka na której było zadanie:

Egzamin na architekturę na politechnikę warszawską

Wydrukuj to sobie i podkreśl to o co pyta komisja. Możesz też zrobić syntezę – bo w tym zadaniu trochę się tak da.

Teraz j podaję co podkreśliłem a Ty sprawdź czy masz podobnie:

  • przeciwstawne, kontrastujące ze sobą cechy
  • wiele rodzajów faktur materiałowych
  • cechy architektoniczne
  • kompozycja o cechach architektonicznych
  • przestrzenne elementy (czyli nie może to być kompozycja płaska)
  • ma wywoływać odczucia
  • uzyskanie efektu zrównoważenia i harmonii

Spisujesz to sobie na kartce (na egzaminie może być z tyłu kartki z zadaniem) i od teraz jest to Twoja check-lista. Co 15-20 minut czytasz ją i odznaczasz ptaszkiem, że masz to zawarte w swojej pracy.

Niejednokrotnie bowiem zdarzało się w latach ubiegłych, że ktoś może i myślał dobrze ale z biegiem czasu i z wzrastającym stresem, odleciał w czarną dziurę 😉

Dobrze zapoznać się z literaturą z zakresu architektury:

Książki dla architekta i dla studenta architektury

Kolejne przykłady prac “rasmussenowych”

przykład egzaminu na architekturę
temat z egzaminu na architekturę