A200 zadanie 17 Wstawiacze

A200 zad 017

Wstawiacze – niezwykle przydatny trik.

Ten wpis składa się z trzech podgrup:

  1. Wyjaśnienie zadania
  2. Study Case z egzaminów
  3. Dodatkowa praca domowa

Treść zadania cz.1 i pro tipy

Odwiecznym problemem w przygotowaniu do egzaminu na architekturę było wstawianie trzech rzeczy:
– człowieka żeby pokazać skalę
– samochodu żeby przestrzeń była bardziej prawdziwa
– drzewo żeby odbiór pracy był milszy

Twoim zadaniem jest przygotować te trzy wstawiacze i narysować je.

Zrób zdjęcia na ulicy kilku postaciom i wybierz w domu trzy które są najfajniejsze. Zrób zdjęcia kilku samochodom i wybierz dwa najfajniejsze. Tak samo z drzewami – zrób zdjęcia drzewom liściastym i iglastym i też miej je w zanadrzu.

Zaliczeniem zadania jest wysłanie mi tych zdjęć na mesendżerze. A potem w szkicowniku rysuj cały czas te wstawiacze – jak się ich nauczysz to będzie Ci łatwiej. W próbne egzaminy też je wstawiaj.

Pro Tip 1:
Jak robisz zdjęcie samochodom to zrób je w kilku ujęciach – bo potem może okazać się, że samochód nie pasuje do zastosowanej perspektywy. Tak samo jest z postacią. Może okazać się, że potrzebujesz pokazać skalę tyle tylko, że na chodniku który masz na rysunku Twoja postać idzie w poprzek.

Pro Tip 2
Wydrukuj sobie te wstawiacze i noś je zawsze ze sobą. Rysuj je w wolnych chwilach – na nudnych lekcjach, w Złotej Godzinie A, w przerwach między zajęciami.

Pro Tip 3
Zacznij rysować je na początku dość dokładnie a potem redukuj czas tym szkicom tak żeby stały się szkicami. Na koniec, po narysowaniu 100 szkiców jednego ujęcia – zejdź do 1 minuty przy postaci , do 2 minut przy samochodzie i do 5 minut przy drzewie. Pamiętaj że to nie ma być rysunek sam w sobie tylko dodatek do sedna w egzaminie.

Jeżeli szukasz stylu do postaci to polecam Karla Kopinskiego a na IG znajdź taki profil: @naehrstf

Study Case – przykłady z próbnych egzaminów

Jeżeli wybierasz się na architekturę w Warszawie na PW lub SGGW to rysowanie postaci będzie drugo a nawet trzecioplanowe. Ale nie może być tak jak na poniższych obrazkach:

postać słabo narysowana

Bardzo często w warunkach zadania napisane jest – narysuj postać w skali. Komisje egzaminacyjne pisząc coś takiego chcą zobaczyć czy kandydat czuje przestrzeń. I wydawałoby się, że takie narysowanie postaci jest ok. Nic bardziej mylnego. Ta postać odpycha. Od razu widać że osoba, która to narysowała nie jest jeszcze zbyt dobra. I wokół tej pracy gromadzą się negatywne emocje. A tego nie chcemy!!!

brak umiejętności rysunkowych

Patrząc na tę pracę wyżej widzimy, że autorka bardzo dobrze posługuje się perspektywą. Filar mostu jest narysowany z dużym wyczuciem. A postacie … przedszkole.

Oto mamy koło nabite na trójkąt z trójkątami jako nogi.

To nie jest tak, że ta osoba “nie ma talentu” po prostu nie poświęciła tyle czasu na postacie ile powinna. Gdyby ćwiczyła choćby wstawiacze to te postacie byłyby dużo lepsze.

rysunek jak w przedszkolu

I tu znów mamy przykład przedszkolnych postaci.

Jak to się dzieje, że ktoś na próbnym egzaminie narysował coś takiego?

To sprawa złożona. Tu musimy zajrzeć do ludzkiego mózgu.

W naszej głowie przechowujemy zapamiętane obiekty. Każdy z nas wie jak wygląda Wieża Eiffla ale to nie wystarczy żeby narysować ją z głowy. Każdy z nas miał w ręku banknot stuzłotowy ale 99% osób nie wie jaki jest na nim król. Mimo, że czytało podpis wielokrotnie, choćby z nudów. Wszystko to jednak trafiło do pamięci krótkotrwałej. I za każdym razem do takiej trafiało. I nawet jeżeli 200 razy widzieliśmy podpis to i tak możemy nie pamiętać kto tam jest. Trochę przerażające co nie?

Czy gdybym miał tu i teraz narysować katedrę Notre Dame w Paryżu to bym to zrobił?

– Tak! Ale dlatego, że znam zasady jakimi się ona rządzi. Szkicowałem ją z natury na plenerze w 2004 roku. Oględnie mówiąc obłożyłem ją OMER-em – Oko-Mózg-Ręka. Tak też dostałem się na architekturę. Rysowałem obiekt o którym wiedziałem dużo, świadomie go oglądałem (na przykładzie katedry w Kołobrzegu) i wielokrotnie rysowałem ze świadomością.

Dzięki temu jestem w stanie narysować ten obiekt nawet teraz.

Pro Tipy na zapamiętywanie długotrwałe:

  • Rysuj ze zrozumieniem
  • Poznaj anatomię (postać), wymiary, budowę wewnętrzną, plany
  • Stosuj OMER
  • Powtarzaj to samo kilkunastokrotnie – ale zawsze ze zrozumieniem

Treść zadania cz.2 i pro tipy

Drugą częścią zadania jest narysowanie poniższych tutoriali zrobionych przez Dusina i Kamila. Każdy z tych materiałów masz zrobić dwukrotnie.

  1. Pierwszy raz jako arkusz kilku szkiców na formacie B2
  2. Drugi raz w szkicowniku przy wykorzystaniu Stopianów i Proaktywności (Wyjaśnię obie rzeczy jeszcze raz niżej)
szkice samochodów
rysunki drzew ołówkiem DOMIN

Szkice postaci by Kamil

Poniższe szkice są już trochę za dokładne jak na wstawiacze ale teraz póki co narysuj każdą z nich po dwa razy!

Pro-Tip 1 : te postacie są już “spalone”

Nie wybieraj tych rysunków jako wstawiaczy. Bo uwierz mi 60% osób robiących ten temat wykorzysta je bo nie będzie im się chciało ćwiczyć na własnych przykładach. Na egzaminie będzie to widać, bo nagle 20 osób będzie miało taką samą postać.

Pro-Tip 2: Wykorzystaj proaktywność

Proaktywność to wyłuskiwanie czasu na rysunek pomiędzy innymi zadaniami lub równolegle do nich. Narysuj te wstawiacze w szkicowniku. Jedna strona – jeden szkic. Rysuj na przerwie szkolnej, rysuj na nudnych lekcjach (na takich na których się da). Rysuj jadąc pociągiem lub tramwajem. Rysuj czekając na zajęcia pozalekcyjne. To się nazywa proaktywność. Nawet nie wiesz jak wiele można tym zdziałać

Pro-Tip 3: Wykorzystaj Stopiany

Czyli rysowanie po 15 minut. Jeden STOPIAN to 15 minut.

Podziel godzinę na 4 stopiany.

Złota Godzina A – Stopian A: 15 min Rysunek, 15 minut nauka zaległości, 15 rysunek, 15 minut nauka. Zobaczysz wtedy zbawienną moc tej metody. Wiele osób działa metodą albo-albo, albo rysuję albo się uczę. I wtedy nie znajdują czasu na rysowanie. Przejście na metodę Stopianową powoduje, że mamy czas i na jedno i na drugie.

Poza tym udowodniono naukowo na Harvardzie, że praca po 15 minut jest dużo bardziej wydajna. W innym badaniu udowodniono, że ludzie pracujący Stopianami (choć sama nazwa jest Dominowa) osiągają dużo większe sukcesy w życiu.

Złota Godzina B – Stopian B: to podział na: 15 minut nauka; 15 minut Rysunek; 15 minut nauka zaległości, 15 minut nauka. Tak podzielona godzina jest dla czasu kiedy kolejnego dnia masz klasówki czy trudne lekcje. Ale i wtedy choć trochę rysujesz.