100 rzeczy zadanie 010 Bryły Platońskie
Wszystkie bryły platońskie.
Bryły platońskie – jest ich tylko pięć. Nazywamy je tak ponieważ cztery z nich opisał Platon a piątą, dwunastościan foremny jego uczeń Teajtetos. Oto pełna ich lista:
- Czworościan foremny (tetraedr)
- Sześcian (heksaedr)
- Ośmiościan foremny (oktaedr)
- Dwunastościan foremny (dodekaedr)
- Dwudzistościan (ikosaedr)
Jak widzisz przy niektórych jest dopisek “foremny” a przy niektórych nie. Tam gdzie on jest ma to znaczeniu bo tak na przykład mamy też dwunastościan romboidalny.
Poniżej masz przykład brył platońskich narysowanych przez szefa Domina – Wojciecha Domińczaka.
Technika : cienkopis UniPin + kredki FaberCastell Polychromos, format B2 – 50 x 70 cm
Warto dodać że praca ta wykonana została Ready Deską , Stopianami i Złotą Godziną. Dokładny opis znajdziesz niżej. Wszystkie te trzy metody są wybitnie skuteczne.
Poniżej jest krok po kroku opisane jak ten arkusz powstawał.
Powyższa kompozycja jest podstawową i wystarczającą. Mamy na niej bryły idące po kolei od lewej do prawej. Są tu trzy utrudnienia techniczne:
- Bryły zachodzą na siebie – czyli że jedna lekko zasłania drugą. To wymusza trudność numer dwa:
- Cienie rzucone padają na kolejną bryłę – to zawsze jest duże utrudnienie
- Z dwunastościanu foremnego wyjęto dwa ostrosłupy o podstawie pięciokąta i postawiono obok – tu problemem jest zachowanie skali tak żeby była świadomość, że pasują one do tego dwunastościanu foremnego.
Bryły Platońskie – Kompozycja zaawansowana
Poniżej masz arkusz Janka Królikowskiego. Powstał on jako jedna z prac do portfolio jakie kandydat na architekturę musiał złożyć. Autor zastosował tu całą masę zagrywek, które jeszcze bardziej utrudniły jej narysowanie ale miał to być arkusz który daje dostanie się na studia więc trochę tak trzeba było. A Janek na architekturę się dostał.
Jakie zagrywki są tu zastosowane:
- Inspiracja bryłami platońskimi Wojciecha Domińczaka – przejawia się to w użyciu dwóch kolorek kredek i cienkopisu
- Nachylenie horyzontu – to bardzo udynamicznia rysunek ale wymaga perfekcyjnej znajomości podstaw perspektywy
- Lewitujące i nachylone bryły które nachodzą na siebie
- Skomplikowane przecięcia czworościanów – Gwiazdka i Dominator Symetrialny
Jeżeli perspektywę masz opanowaną bardzo dobrze to zachęcamy do poszukiwań trudniejszych
Wykonanie tematu “Bryły Platońskie na jednym arkuszu” – krok po kroku Stopianami
Uwaga!!! Wykonaj teraz ten arkusz ściśle przestrzegając poniższe kroki. Nie zostawiaj tego na kiedyś tam
Krok 1. Przygotuj Ready Deskę
Ready Deska to pierwszy Game Changer – ludzie którzy ją zastosowali robili aż o 17 rysunków 50×70 cm więcej niż osoby które tego nie zrobiły.
Ready Deska to deska z przypiętą kartką która na ciebie czeka, jest w gotowości:
Dlaczego Ready Deska jest tak skuteczna?
– Bo wzywa Cię do działania. Cały czas czeka w gotowości. Jednym z największych problemów jest to, że ciężko nam zacząć a gdy deska już jest z kartką to łatwiej nam dorysować kilka linii – to rozwiążą Stopiany – będzie o tym niżej.
Drugim problemem jest to , że myślimy o rysowaniu ciągłym przez kilka godzin. I w efekcie nie znajdujemy na to czasu. A przecież rysunek może powstawać małymi kroczkami. Nie musi być zrobiony cały od razu.
Ci którzy stosują Ready Deskę mówią, że te chwile podczas dnia które są niezagospodarowane wypełniają ready deską. Przykład : Jechaliśmy do babci i tata musiał coś jeszcze szybko zrobić na komputerze. Mu byliśmy już gotowi. Czekaliśmy. Te 17 minut wykorzystałem na dołożenie kilku kresek. I tak dokładając Stopian , tu Stopian tam, niepostrzeżenie skończyłem cały rysunek. Wcześniej moim wielkim problemem było to, że nie kończyłem prac.”
Krok 2 – dołóż pierwszego Stopian-a w Złotej Godzinie
Teraz oddajemy głos Wojciechowi Domińczakowi który opisze jak powstał arkusz bryły platońskie:
Jestem człowiekiem, który wiecznie nie ma czasu. Na głowie mam tysiące spraw a i na przepieprzenie trochę czasu na telefonie też musi się znaleźć miejsce. Nie ma szans żebym wygospodarował 7 godzin pod rząd na rysowanie.
Jednocześnie wiem, że jestem szefem szkoły rysunku Domin i ten czas znajdować powinienem. Ready Deska, Złota Godzina i Stopiany zrewolucjonizowały moje rysowanie. I tak z 3-4 rysunków rocznie zacząłem ich robić 30-40 tylko dzięki tym metodom. Jeden z takich procesów sfotografowałem bo uznałem, że warto się nim podzielić.
Poniżej moja Ready Deska z pierwszym stopianem:
Ja zazwyczaj pracuję Złotą Godziną. Nastawiam sobie minutnik Pomodoro na godzinę i wtedy kompletnie się nie rozpraszam. Jestem tylko ja i 4 stopiany na które dzielę sobie taką godzinę.
Czy wiesz, że w ciągu dnia mamy tylko 2-3 godziny czasu z pełną koncentracją?!! Reszta to udawanie 😉 niby pracujemy ale nasza uwaga ucieka. Zastosowanie Złotej Godziny gdzie jesteśmy mega skoncentrowani i podniesienie ich liczny do 5-6 w ciągu dnia rewolucjonizuje życie.
Na zamieszczonym obrazku jest pierwszy stopian podczas którego udało mi się narysować tylko sześcian i wpisać w niego czworościan foremny. No jeszcze podczas niego zakładałem redy deskę, dlatego nie ma zbyt dużo narysowane. Była to Złota Godzina typu B.
polecenie – narysuj tak jak u mnie sześcian z czworościanem
Krok 3 – drugi stopian i Złota Godzina A
Złota Godzina dzieli się na A i B. Każda Złota Godzina dzieli się na 4 stopiany.
Jeden stopian to 15 minut
Poniżej masz podane na jakie stopiany dzieli się Złota Godzina A. W nawiasie 1 są moje stopiany, w nawiasie drugim przykładowe stopiany osoby z którą akurat koresponduję:
Złota Godzina A:
1 Stopian – nauka do szkoły – (mój stopian: Odpowiadam ludziom na Fb) (stopian ucznia: uczę się angielskiego)
2 Stopian – rysuję – (ja: dorysowuję sześcian i ośmiościan) – (uczeń: wykonuję szkic do zestawienia)
3 Stopian – nauka/czynność (ja: odpowiadam na maile) (uczeń: zaczynam zadanie z matmy)
4 Stopian – rysuję – (dodaję walec pod dwunastościan foremny) – (uczeń: dokładam przez 15 minut kresek do trymestralki)
Czyli… Złota Godzina A to cztery stopiany: Nauka-Rysunek-Nauka-Rysunek
Złota godzina B to cztery stopiany: Nauka-Nauka-Rysunek-Nauka
Dopiero po zakończeniu Złotej Godziny jak minutnik przestanie cykać mogę się rozproszyć i np. zrobić sobie kawę.
Krok 4 Czwarty Stopian – walec i pięciokąt w Złotej Godzinie B
Nie wiem czy już zauważasz jak genialna jest to metoda. Dzięki pełnej koncentracji jesteśmy dużo bardziej produktywni. Po kilkunastu Złotych Godzinach w ciągu 2-3 dni nagle odkrywamy, że dużo mniej czasu przepieprzyliśmy bo byliśmy skoncentrowani. Nagle okazuje się, że nie wiadomo kiedy przyrosło nam masę rysunku.
.
.
.
.
.
Motto przy tym temacie:
Nikt się mistrzem nie urodził
Galeria innych przykładów
Teraz czas na inspiracje. Przez 30 lat istnienia Domina powstało mnóstwo ciekawych arkusz z bryłami platońskimi. Samych zbirów na dysku naszej szkoły rysunku są 42.137 !!! Oto niektóre z nich:
Ten rysunek nie jest może jakoś szczególny ale ważna jest osoba, która ją wykonała.
Jarek Borowski, jeden z dziesiątków osób, które dostały dostały się na architekturę na I miejscu. Kiedyś temat “Dwunastościan i dwudziestościan foremne” był nieodzownym elementem kursu na architekturę.
Na poniższym zdjęciu jest Jarek kiedy był jeszcze na kursie rysunku. To zdjęcie zrobione zostało podczas zajęć z modelowania. Jarek nie wiedział jeszcze, że zajmie I miejsce. Wyniki miały być za 3 tygodnie.
Co fajnego jest na planszy niżej?
Przecięty dwunastościan!
Łatwo tak powiedzieć trudniej zrobić. Autor tej pracy musiał narysować dwa dwunastościany i w każdym z nich zostawić inną połówkę. Dodatkowo utrudnił sobie zadanie tum, że każdy z tych dwunastościanów jest w inne perspektywie. Dzięki temu połówki sprawiają wrażenie obróconych względem siebie.
Inne ciekawe rzeczy zastosowane w tej kompozycji:
- w lewym górnym rogu dwunastościan został przekształcony w dziesięciościan deltoidalny – zastanów się jak? Dobrze by było żebyś zrobił sobie takie ćwiczenie. Niech złota godzina A ma dwa stopiany właśnie przeznaczone na takie ćwiczenie
- Nauka rysunku w perspektywie w Dominie bardzo chętnie korzystała z innego triku – wyciągniętego elementu z dwunastościanu. Jego bardziej rozbudowanym wariantem jest wyciągnięcie ostrosłupa o podstawie gwiazdy pięcioramiennej, która powstaje z przekątnych pięciokąta
- zastosowanie dwóch perspektyw – jednej – tej zwykłej, drugie powietrznej. Zobacz – dziesięciościan i przecięty dwunastościan są do niewidzialnego przekręconego horyzontu.