100 rzeczy zadanie 008 Bryły WAPW

100rzeczy zad 008
WAPW egzamin 1994 1995 1996

Bryły z roku 1994, 1995 i 1996 są fajne do rysowani i ćwiczenia przecięć. Oto one:

Bryła z Egzaminu w roku 1994:

“Z sześciennego bloku kamiennego wykuta została bryła, która powstała z przenikania się ostrosłupa ze stożkiem. Podstawą ostrosłupa jest ściana tego sześcianu. Podstawą stożka jest koło wpisane w przeciwległą ścianę tego sześcianu. Wierzchołek stożka leży na środku podstawy ostrosłupa a wierzchołek ostrosłupa na środku podstawy stożka.

Narysuj w perspektywie tę bryłę. Wybierz takie ujęcie rysunkowe w którym jednoznacznie i czytelnie będzie pokazana linia przecinania się ostrosłupa ze stożkiem”

WAPW 1994

Bryła z egzaminu w roku 1995

Na bokach przedstawionego sześcianu zbuduj piramidki (będące połówkami ośmiościanu foremnego). Ich podstawy, których wierzchołki leżą na krawędzi sześcianu, mają być obrócone o 45 stopni w stosunku do boków sześcianu.

Narysuj powstałą bryłę zakładając jej oświetlenie z lewej strony

WAPW 1995

Bryła z roku 1996

W tym roku sprawdzano jak kandydaci radzą sobie z rzutami ortogonalnymi.

Geometria WAPW 1996

Przykład na platformie Video

Świetny materiał znajdziesz na naszej platformie Video do której masz dostęp. (Jeżeli nie masz to upomnij się o to) Materiał zrobił nasz prowadzący Jakub Chełstowski.

A swoją drogą to zastanów się czy nie chcesz być asystentem w Szkole Rysunku DOMIN. Na początku nie trzeba mieć wybitnych umiejętności – te zdobędziesz z czasem. Trzeba jednak mieć w sobie entuzjazm do nauki rysunku. Trzeba też wykazywać się W.U.S. – Wytrwałością Uporem Samodyscypliną. Jak będziesz mieć te cechy to z czasem staniesz się jak najlepsi wykładowcy w historii Domina.

Video jak narysować bryłę z 1994 roku:

https://domin.pl/lekcje/bryly-1994/

Bryła z Egzaminu na architekturę 1994

Warto przerobić ten przykład wnikliwie słuchając co Kuba ma do powiedzenia. Bo nie wystarczy ją przerysować – trzeba jeszcze zrozumieć metodę płaszczyznową. Jeżeli będziesz tylko przerysowywać to upośledzasz się. Kiedy przyjdzie inne zadanie a Ty nie będziesz umiał konstruować przecięć to polegniesz.

Pro-Tip: Jeżeli chcesz dobrze zrobić to zadanie i inne też to pamiętaj o zasadzie, że przecięcie dwóch prostych, tak żeby miały punkt wspólny dokona się tylko w tej samej płaszczyźnie.

Bryła z egzaminu na architekturę z roku 1995

To był pierwszy raz kiedy uczniowie kursu rysunku, a w zasadzie lekcji rysunku, poszli na egzamin. I mieliśmy wtedy 100% dostawalności się. Bo tych uczniów było trzech. Wszyscy trzej dobrze zrobili ten temat. A ja parę lat później przygotowałem szkic pomocniczy do poprawnego rozwiązania tej geometrii:

Co trzeba zdawać na architekturę

Kurs na architekturę nie może się obyć bez tej bryły. Kurs na ASP jeżeli ktoś idzie na Wzornictwo lub Wnętrza to też.

Ten materiał powstał jednak dlatego, że 90% osób podchodzących do tego tematu nie zauważała haczyka – pułapki jaką komisja zastawiła na kandydatów. Otóż te piramidki nie są od siebie odseparowane. Każda jedna ich krawędź gładko przechodzi w piramidkę sąsiednia. To jest jedna prosta linia. A rozwiązującym ją robiła się linia łamana.

Bryła z egzaminu w roku 1996 – pełne rozwiązanie

Bryła z egzaminu w roku 1996 też wydawała się prosta ale uwierz mi mnóstwo osób popełniało błąd w proporcjach. Głównym problemem był elipsa stożka na samej górze.

Narysuj dokładnie krok po kroku wg tego tutoriala niżej. Szczególnie skomplikowany jest obrazek 3 gdzie trzeba wykonstruować cienie rzucone. Raz na jakiś czas komisja robiła dopisek “wykonstruuj cień rzucony” więc warto się trochę pomęczyć.

Bryła z egzaminu w arkuszach Dominowców

Przez tak długi czas jak istnieje Domin zgromadziliśmy 41.137 rysunków wiele z nich to tematy bryłek z lat 1996-1996. Poniżej masz ich galerię z komentarzem.

Geometria 1996 wg uczestniczki kursu na architekturę

Geometria z roku 1996 narysowana przez Agnieszkę Szafraniec. To co wyróżnia tę pracę to jakość perspektywy. Tu każdy element dobrze się zbiega. Ciekawie też wyglądają narysowane rzuty jak linearne płaszczyzny. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli wybierasz się na egzamin na architekturę to wszelkie takie ozdobniki są zbędne a nawet w opór szkodliwe. Na egzaminie nie będzie na to czasu. Poza tym odciągają uwagę od sedna pracy czyli poprawnego rozwiązania bryły

Defragmentacja bryły jako udowodnienie wyobraźni przestrzennej

defragmentacja bryły narysowanej w perspektywie

Ciekawie do tematu podszedł Daniel Ziółek. Po pierwsze pokazał jak swobodnie operuje przestrzenią. Przykład zgodny z tym jak zaprezentowane są rzuty jest największy. Nie zostawia wątpliwości, że jest dobry. Po prawej mamy bryły postawione na różnych płaszczyznach a w prawym górnym rogu rozbite na poszczególne elementy. Ciekawie wygląda że wyżłobione są przez siebie nawzajem. Jeżeli miało to sprawdzić czy autor ma wyćwiczoną wyobraźnię przestrzenną to sprawdza to doskonale.

Kompozycja z wielu brył naraz

Bryła z egzaminu - kompozycja

Tu masz kompozycję z wielu brył. Jest ta z 1994 i z 1995. Sama kompozycja jest dobra. Bryły są odpowiedniej wielkości w stosunku do arkusza. Lekkim minusem jest tło. Widać miejsca gdzie ołówek “wraca” i tam robi się zgrubienie. W tym konkretnym przypadku wygląda to jak niedociągnięcie a nie specjalny zabieg artystyczny. Do zaliczenia masz zrobić bryły na pojedynczych kartkach A3 ale jeżeli odczuwasz frajdę z rysowania to wymyśl też taką kompozycję. To budzi Twoje pokłady kreatywności.

Bryła z egzaminu zrobiona przez osobę która zajęła I miejsce

Joanna Pętkowska I miejsce na egzaminie na architekturę

Przez 30 lat Domina nie tylko nazbierało się mnóstwo prac ale też ponad 20 przypadków zajęcia I miejsca na egzaminie na architekturę. Wtedy powstaje pytanie – Jak rysował ten który był pierwszy? Jaką był osobą? Ile pracował?

I tu masz zdjęcie sprzed ponad 20 lat! Nie jest to bryła z egzaminu ale jest wzorcowo dobra. Autorką tej pracy jest Joanna Pętkowska – osoba która zajęła I miejsce na egzaminie na WAPW, przez wiele lat uczyła na kursie na architekturę u nas a teraz jest też wykładowczynią na Wydziale Architektury.

Teraz w punktach wypiszę co jest dobrego w tej pracy oraz cechy jakie posiada autorka

  • Bryły są adekwatne wielkością do rozmiaru arkusza
  • Ołówek prowadzony jest gładko, nie ma “szwów”
  • Dobrze wykonstruowane są cienie rzucone
  • Lekkie kreski wskazują że osoba rysująca tę pracę jest wyćwiczona
  • Autorka pracy wykazywała się silnym W.U.S. – Wytrwałością Uporem Samodyscypliną – nie ma się co oszukiwać trzeba mieć w sobie te cechy. Na szczęście nie są one wrodzone – można nad nimi pracować.

Inne przykłady arkuszy z lat ubiegłych

połączenie akwareli ołówka i geometrii
To Leonardo da Vinci stworzył kanon szkiców połączonych z opisami. Teraz jest to często wykorzystywany motyw. Tu fajna geometria z akwarelowym tłem i obliczeniami z boku.