100 rzeczy zadanie 001 – umiejętność różnicowania linii
Treść Tematu 001:
Umiejętność różnicowania linii – Arkusz na którym mamy płaszczyzny, słupy telegraficzne kołowrotki ,
sześciany gdzie przede wszystkim staramy się pokazać linie.
W różnicowaniu linii chodzi o to żeby linie krawędziowe widoczne były sporo mocniejsze od krawędziowych niewidocznych.
Linie pomocnicze i linie zbiegu mają być jak mgiełka.
Przykład sześcianu obrazującego te zasady:
Dotąd rysuj sześciany aż osiągniesz taką jakość.
Pro-tipy:
- Załóż szkicownik i noś go stale ze sobą.
- Miej go w plecaku w szkole i rysuj sześciany koncentrując się na wytycznych z tej strony.
- Wykorzystuj PROAKTYWNOŚĆ – rysuj na przerwach, kiedy nauczyciel się spóźnia, w okienkach, na nudnych lekcjach – ale tam gdzie nie będzie przypału
- Dołącz do programu 40 days in a row! Warto się deklarować bo to zwiększa samodyscyplinę. Inaczej będzie z nią ciężko.
Wzorcowo dobrze wykonany arkusz
Jeżeli jesteś początkujący to zrób taki arkusz jak ten tutaj. Jest on wykonany ołówkiem na formacie 50×70 cm – zadbaj żeby wielkość przedmiotów na arkuszu była adekwatna do jego wielkości. Początkujący mają tendencje robienia za małych elementów.
To jest zaliczenie na 5 pkt, choć widać że się wahałem i przerobiłem z trzech 😉
Plusy i minusy tego arkusza
Plusy:
- perfekcyjne elipsy
- dobre rozróżnianie linii (ale nie bardzo dobre)
- dokładne wyznaczenie przecięć elipsy z przekątnymi – widać taki wewnętrzny kwadrat
Minusy:
- trochę za sztywne linie
- brak wrysowanych osi krótkich i długich w elipsach pionowych
Przykłady korekt
Jest taki cytat:
Tylko głupi człowiek uczy się na własnych błędach, mądry uczy się na błędach innych
Dlatego ucz się na błędach które zrobili inni:
Elipsa pozioma nie może być pod kątem
Jeżeli mamy do czynienia z polem dobrego widzenia to elipsa pozioma zawsze jest pozioma. Popatrz na ten przykład:
Dlaczego powstał ten błąd?
Ponieważ autor tej pracy zaczął od kwadratu a nie od elipsy.
Powinien najpierw narysować elipsą a dopiero na niej opisać kwadrat.
Czy może być przypadek że elipsa będzie pod kątem … tak, ale wtedy oznacza że narysowaliśmy prostokąt który nie jest kwadratem! Prostokąt w perspektywie da elipsę pod kątem. Jeżeli opierasz proporcje tego co rysujesz na module kwadratu a narysujesz błędnie elipsę to walną ci się proporcje całości.
Anegdota … z patrzenia nie da się …
Miałem kiedyś na kursie na architekturę człowieka który w ogóle nie przychodził na Próbne Egzaminy. Na dwa tygodnie przed egzaminem na architekturę zadzwoniła jego mama (!) i powiedziała
– Czy mógłby Pan wysłać przykłady próbnych egzaminów mojemu synowi? On sobie popatrzy i będzie wiedział jak je robić.
Odpowiedziałem zgryźliwie:
– To niech syn popatrzy na Igę Świątek i niech rusza na Wimbledon 😉
Kochani z patrzenia nikt się jeszcze nie nauczył rysować. Twoja ręka jest jak imadło – trzeba ją rozruszać.
W Postawie Domina mamy cytat z filmu “Moja lewa stopa”
Jak każdy artysta – zmuszał swoją kończynę do uległości
Pierwszą pracą do zaliczenie jest temat różnicowanie linii. U góry masz przykładową wzorcową pracę. Zaliczona jest jest na 3 pkt.
Dlaczego nie na 5? Ponieważ jest zwykła. Zgodnie z wytycznymi nie jest ani wybitna, ani unikatowa. Ciężko jest w takich pracach o zaliczenie wyższe ale w historii szkoły rysunku Domin były takie.
Jeżeli jesteś początkujący to zrób dokładnie taki sam arkusz.
A jeżeli nie wystarczy Ci zaliczenie na 1 czy na 3 pkt. To rób kolejne stosując REDOMINIZACJĘ i ZASADĘ 5 KROPEK.
Czego zabrakło na tym arkuszu?
- brakuje elips we wszystkich ścianach sześcianów i kwadratów
- nie ma zaznaczonych osi krótkich i osi długich
- nie ma zaznaczonych przecięć elips z przekątnymi. Takie połączenie daje wewnętrzny kwadrat tu go nie ma. Ten wewnętrzny kwadrat pokazuje czy elipsa jest prawidłowo wpisana.
Kurs na architekturę na samym początku to przede wszystkim różnicowanie linii.
Szczegółowe wytyczna
Nauka rysunku to cytując film “Moja lewa stopa” – zmuszanie do uległości własnej kończyny. Na początku łapa jest ciężka i niezdarna.
Naszym celem jest żeby stała się finezyjna i lekka. Dlatego pierwszym tematem jest różnicowanie linii. Dbaj o te wytyczne:
- Linie krawędziowe kwadratów i sześcianów są najważniejsze
- Potem lekko lżej rysujemy linie krawędziowe z tyłu – niewidoczne
- Elipsa to trzeci poziom ważności – one są liniami pomocniczymi
- Linie zbiegu, przekątne i inne linie pomocnicze powinny być jak mgiełka
- Jak na rysunku masz kwadrat w perspektywie to zawsze wpisuj w niego elipsę a nią oś długą i krótką!
- Dbaj o to żeby lekko wychodzić poza narożniki.
Korekty – zapoznaj się z najczęstszymi błędami
Ciężka łapa
W tym miejscu zacznę pokazywać co ludzie wysyłają mi do korekty. Ten przykład dostałem dopiero co, więc od razu go wstawiam.
Co ja widzę w tej próbie rysunkowej -jeszcze ciężką łapę.
Popatrz na przykład wzorcowy i znów popatrz na ten. Linie są bardzo ciężkie. Wynika to z dwóch powodów, osoba która to narysowała:
– musi jeszcze wiele poćwiczyć – lekkość przychodzi z czasem ale musi być też koncentracja nad tym żeby linie pomocnicze były jak mgiełki
– wiele osób na samym początku nie wyłapuje słów prowadzącego o tym co jest najważniejsze a czasami sam prowadzący myśli “przecież to jest oczywiste”
Widać też w tej pracy, że pamięć mięśniowa co do elips nie jest jeszcze ukształtowana. Widać wielokrotne ciężkie nałożenie warstw elips. Aż w pewnym momencie zaciera nam się co jest głównym tematem. A nim nie są elipsy ale sześcian. Elipsa jest druga w kolejności ważności.
Nie ma też zaznaczonych osi długich i krótkich – z nich możesz zacząć powoli rezygnować po 5 latach.
Nie ma też wrysowanych kwadratów łączących przekątne i elipsy.
Nie ma elips w tylnych ścianach. Powinny być.
Błąd kompozycyjny – za małe obiekty w stosunku do formatu arkusza
Bardzo początkującym błędem jest rysowanie za małych obiektów na arkuszu. Przeanalizujmy ten dzisiaj wysłany mi przykład:
Arkusz ma 50×70 cm a wielkość obiektów, szczególnie sześcianów, jest taka, że zmieściłaby się na pojedynczych kartkach A4.
W przyszłości zobaczycie takie zjawisko – zejście z formatu dużego np. B2 na A4 jest bezproblemowe. Dzieje się tak ponieważ w perspektywie na dużym arkuszu rysujemy też obiekt małe. Jak będziesz rysować w plenerze jakieś stare miasto. To na pierwszym planie kamienice będą duże a na 3 planie zmieściłyby się na A4.
Kiedy rysujemy na małych formatach nigdy nie możemy rysować olbrzymich obiektów bo kartki nie starcza.
Jaki mamy tu rodzaj kompozycji – kompozycję zamkniętą. Mimo, że jest horyzont to on jednak nie przyciąga naszej uwagi.
Początkujący jeszcze nie wie że 99,99% kompozycji w naturze to kompozycje otwarte. Dlatego na arkuszu robi takie olbrzymie przestrzenie. Arkusz wzorcowy pokazany na samy początku ma obiekty dużo większe i lekko nachodzące na siebie. Widać że tamten arkusz rysował ktoś z dużym doświadczeniem rysunkowym a jedynie chciał zaliczyć temat numer. 1 z listy 100 rzeczy.
Czego jeszcze brakuje mi na tej pracy?
- swobody kreski – autor w wielu miejscach łączy linie w punkt – w głowach wielu rysowników rodzi się w pewnym momencie poczucie, że idealnie prosta kreska jak od linijki jest czymś do czego należy dążyć. Nie , tak nie jest dobrze
- nie ma osi elips – dlatego niektóre elipsy są nieadekwatne do punktów zbiegu
- nie ma też elips we wszystkich ścianach sześcianów
Kiedy ja wiem, że jeszcze w podstawach są niedociągnięcia
Starego wróbla na plewy nie nabierzecie.
Ja obejrzałem dziesiątki tysięcy rysunków. Powaga. Nawet teraz, konkretnie dziś wysłano mi jakieś 40 prac na priva, zobaczę też jakieś 100 akwarelek. A mamy wakacje. Więc ja od razu wyłapuję pewne uchybienia. Przeanalizujmy ten przykład:
Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda ok. Tak … na pierwszy rzut oka.
A na drugi ja widzę dużo więcej:
- widzę ciężką linię
- widzę też smugi nieudanych linii które pokazują mi, że osoba która to narysowała jeszcze nie jest pewna swego
- widzę tu linię, jak ją to nazywam – misiową – pluszową
- i od razu tak przy okazji – nie rysujcie cienia w naszą stronę – to wyjaśnię jeszcze kiedyś przy Igurrach
Zapewniam też was, że autorka tej pracy rysować i malować umie. Jest bardzo mocna w nakładaniu plamy ale w rozróżnianiu linii jeszcze nie.
No to żeś panie poleciał
Ten rysunek też jest super choć ma parę manier. Różnicowanie linii jest tu ok.
Popatrz na elipsy jak mają wrysowane osie krótkie i długie!
Autor tej pracy robi dwie zagrywki które na tym etapie są niedozwolone:
- stosuje rybie oko – te trzy sześciany w lewym górnym rogu. Rybie oko to szczególny rodzaj perspektywy który ma jedno uzasadnienie użycia w perspektywie na 100.000 prac. Więc lepiej tego nie robić
- podbicie tłem – no właśnie jeszcze nie teraz. Ja wiem, że wygląda ładniej – ale w pracy 001 chodzi o umiejętność wybrania sedna tylko liniami. Dodanie tła to cheatowanie.
- przechylone sześciany w środku arkusza – to taki zabieg mocno dynamizujący. Początkującym nie wolno tego robić. Ten arkusz zrobił ktoś kto już był zaawansowany i chciał dodać coś od siebie
A po co to komu?
Tu macie pracę z przyszłości. Zrobił ją Grzesiek Korniluk. Grzesiek wykonywał tysiące rysunków studialnych. Dosłownie… tysiące! I nie gardził podstawami. On konsekwentnie robił wszystkie prace ze “100 rzeczy” z “Architektura 200” i jeszcze inne. Po skończeniu architektury stał się Concept Artystą i robi dla najlepszych.
A ta kompozycja to :
- świetnie rozplanowane bryły adekwatne do wielkości arkusza B2
- Tło malowane kawą rozpuszczlną
- Świetna, szkicowa dynamiczna kreska
- Pokazanie całej struktury pod spodem
- Bardzo dobre różnicowanie linii
- Umiejętność cięcia i szatkowania brył
- Dobrze ogarnięte cienie i tło
Ściągnij sobie ten rysunek i dąż do takiej jakości
Więcej od Korniluka:
To co widzisz powyżej można wyćwiczyć!
Co ciekawe Grzesiek dostał się na architekturę za drugim razem. Bo za pierwszym narysował pracę nie na temat. Po nieudanym pierwszym podejściu jeszcze bardziej spiął dupę i w 1,5-2 h potrafił rysować takie cuda!
Uwierz mi – da się! Trzeba tylko dużo rysować oraz stosować Redominizację i zasadę 5 kropek
Teraz czekam na Twój wzorcowy rysunek 0001 żeby wstawić go tu:
To miejsce to hall of fame – zapisz się w historii Domina