Najsłynniejsze krzesła architektów (i jak je narysować!)
W tym artykule skupimy na zagłębieniu historii i tradycji w której najlepsi architekci projektowali krzesła jako poszerzenie ich filozofii, architektonicznych myśli i prac. Oprócz tego dostaniecie tutoriale jak narysować poszczególne krzesła architektów, w różnych technikach np. ołówek, cienkopis czy markery. Jest to doskonała możliwość aby przećwiczyć rysowanie różnych materiałów obok siebie. Zachęcamy do zmierzenia się z tymi rysunkami i zatopieniu się w historii krzeseł:)
Ludwig Mies van der Rohe
Barcelona chair, 1929
Jest to jeden z najbardziej znanych projektów krzesła wykonanego przez architekta. Reprezentuje elegancję i maksymę Mies van der Roha- „Less is more” czyli mniej znaczy więcej. Ludwig zaprojektował je specjalnie do swojego Pawilonu w Barcelonie na światową wystawę w 1929 roku. Od roku 1953, produkuje je firma Knoll, są w całości wykonane ręcznie i każde oryginalne krzesło ma podpis Mies van der Roha.
Jest wykonane ze stali chromowej i ośmiu stalowych pasków. To stanowi stelaż krzesła. Poduszki są zrobione ze skóry anilinowej i wypełnione pianką.
Przy rysowaniu, należy pamiętać, że krzesła architektów czy designerów są zaprojektowane tak aby miało sens matematycznie, proporcjonalnie i w życiu codziennym. Dlatego narysowanie tego krzesła zaczniemy od zapoznania się z proporcjami, widokami i ogólnym zamysłem. Później należy narysować szkic ołówkiem, na tym etapie musi być delikatny i ledwie widoczny. Po wstępnym rozrysowaniu proporcji należy mocniejszą linią zaznaczyć kształt, obłości poduszek i ciągłość oraz nieprzerwaność stali. Po skończeniu szkicu możemy przejść do cieniowania, tutaj należy się przypatrzeć jak różnicować cieniowanie skóry i metalu.
Frank Gehry
Wiggle chair, 1972
Krzesła były częścią jego serii „Easy Edges” wyprodukowanej w 1972 roku.
Frank Gehry dobrał do tego projektu po raz kolejny nietypowy materiał jakim jest pofałdowany karton, a na boki twarda płyta pilśniowa.
Arne Jacobsen
The Egg, 1958
Arne zaprojektował wiele różnych krzeseł np. The Swan, The Drop czy The Giraffe, ale to The Egg było jego najważniejszym dziełem. Powstało dla hotelu, który projektował Jacobsen dla SAS- Scandynavian Airlines System. Posiada organiczną formę, która przypomina jajko. Powstanie tego krzesła ma niesamowitą historię. Na początku Jacobsen jak rzeźbiarz stworzył The Egg z gliny w swoim garażu, aby móc znaleźć perfekcyjny kształt. Następnie wyciął kształt wewnętrznej skorupy krzesła z twardej pianki pod tapicerką. Te zabiegi pozwoliły mu na uzyskanie perfekcyjnego krzesła zapewniającego prywatność w publicznych przestrzeniach.
Materiałem użytym w środku krzesła była pianka poliuretanową wzmocniona włóknem szklanym, która była wyjątkowo lekka. To pozwalało personelowi hotelu SAS bez trudności je przenosić. Gdyż krzesło ważyło około 7 kg. Tapicerka była robiona z tkaniny bądź skóry, w zależności od potrzeb kupującego. Postawa w kształcie gwiazdy jest robiona z szczotkowanej aluminium, zamontowanej na cokole z polerowanej stali.
Teraz narysujemy sobie to kultowe krzesło. W tym celu posłużymy się delikatnie przykładem krzesła Barcelona, Ludwiga Mies van der Roha. Gdyż znowu będziemy mierzyć się ze skórą. Proponuję wykonać tutaj już studium materiału, czyli przetestować i próbować narysować skórę na różne sposoby. Potem możemy przejść do szkicu proporcji i znowu cieniowania.
Gerrit Rietveld
Czerwono-niebieskie krzesło, 1917
Gerrit Rietveld zaprojektował to krzesło jako pierwsze przeniesienie do trójwymiaru założeń ruchu The Stijl. Odnosiło się to do założenia „Rietveld joint”. Pierwsze krzesło zaprojektował i wykonał z czystego bukowego drewna, niepomalowanego na żaden kolor. Dopiero w 1923 roku Bart van der Leck zaproponował pomalowanie krzesła na 3 różne kolory.
Jako ciekawostka dodam od siebie, że narysowanie tego krzesła na żywo to było pierwsze zadanie na rysunku na wydziale architektury w Warszawie.
Marcel Breuer
Wassily chair, 1925
Inspiracją Marcela Breuera był rower oraz ruch De Stijl. Breuer uważał rower za perfekcyjną maszynę, która nie musiała się zmieniać wraz z biegiem czasu. Był zafascynowany jak zginana jest kierownica- porównał zginanie stalowych ram roweru do makaronu. Od tego czasu, pomysł tkwił w jego głowie i się rozwijał, aż stwierdził że rama jego krzesła będzie tylko gięta, bez żadnych punktów łączenia. W swoim pokoju podczas nauki w Bauhausie robił dużo eksperymentów, ale nie mówił o nich nikomu. Dopóki nie przyszedł do niego Wassily Kandinsky i zachwycił się jego projektem. Dlatego Marcel Breuer zmienił nazwę krzesła z Model B3 chair na Wassily chair. W późniejszym czasie umeblował cały Bauhaus tymi krzesłami.
Shigeru Ban
Carta Collection, 2015
Shigeru Ban jest znany z użycia ciekawych materiałów do swoich projektów. Lubi z nimi eksperymentować. Pierwsze meble zaprojektował do swojego domu w Japonii. Później kontynuował projektując meble do swoich projektów architektonicznych. Do tej kolekcji mebli użył kartonowych tub, które towarzyszyły mu już przy projektowaniu np. Paper House w Japonii. Od 1990 roku eksperymentuje z tym materiałem. Ban uważa, że karton i papier są kluczowe w przyszłości architektury do budowania tymczasowych schronisk.
Krzesło i cała kolekcja jest zrobiona z kartonowych tub zaimpregnowanych aby były wodoodporne i wytrzymałe. Tuby są przymocowane do sklejki brzozowej za pomocą ledwie widocznych śrub. Tuby tworzone są w Japonii, a całość sklejana jest we Włoszech.
Tadao Ando
Dream Chair, 2013
Tadao Ando zaprojektował to krzesło z myślą o wygodzie, spełniającej kryteria krzesła perfekcyjnego. Jest ono minimalistyczne, piękne i zaciera granice między sztuką, a funkcjonalnością. Nadaje się głównie do dużych pomieszczeń gdzie można je podziwiać z różnych kątów. Gdyż jest rzeźbą samą w sobie. Zostało zaprojektowane jako trybut dla Hansa J. Wegnera. Czyli rzeźbiarza i designera, który zaprojektował „Shell Chair”. Tadao wykorzystywał jego meble w wielu swoich projektach.
Materiałem użytym do wykonania pięknych krzywizn był fornir orzechowy. Zaś wykończenie są z orzechu lakierowanego bądź olejowanego, a skórę na wykończenie siedziska wybiera według wzornika producenta.
Charles and Ray Eames
Lounge Chair, 1956
Architektom zależało przy tym projekcie na wygodzie i elegancji. Co perfekcyjnie uzyskali. Lounge Chair jest bez wątpienia jednym z najbardziej wpływowych krzeseł XX wieku. Elegancję uzyskali stosując unikatowy kształt i wygląd krzesła, a także zastosowane materiały. Połączyli w tym projekcie drewno i skórę. Produkuje je firma Vitra od 1950 roku. Na ich stronie można sprawdzić dostępne wariacje materiałów.
Zaha Hadid
Z- Chair
W przeciwieństwie do innych krzeseł tutaj przedstawionych, to ma być komentarzem do dyskursu trwającego od lat, pomiędzy formą i funkcją, elegancją i użytecznością. Ponadto architektka, pokazuje w nim swoją rękę do nowoczesnych technologii i futurystycznych wizji. Zaha Hadid wykorzystała zwyczajny ruch ręką- w kształcie zygzaka, który zmienia się w materię, którą można dotknąć i poczuć. Jednak dalej sprawia wrażenie dwuwymiarowego, jakby nakreślonego na kartce zygzaka. Jak zwykle, w tym przypadku też krzesła architektów pokazują ich idee i cele na prace architektoniczne.
Jest wykonane z polerowanej stali nierdzewnej w limitowanej edycji 24 sztuk.
Oscar Niemeyer
Alta, 1971
Pierwsze krzesło zaprojektowane przez Oscara Niemeyer’a i jego córkę Annę Marię Niemeyer. Jego rzeźbiarska forma z krzywiznami miały przypominać nowoczesną architekturę Niemeyera. Oprócz tego, pięknie obserwujemy płynące linie i organiczna formę krzesła. „Alta” do dzisiaj uważa się za niezwykłe i nieprzemijająco eleganckie, a wyprodukowali je Mobilier International.
Konstrukcję bazową wykonali ze stali nierdzewnej albo drewna lakierowanego. Na stronie można zobacz różne okucia na tapicerkę z tkanin i skór.
Responses